Start > Körkortsforum > Miljö med diesel bil!c

Miljö med diesel bil!c

Miljö 2013-08-20 23:28 ! Citera #
Hej jag har uppkörning snart och behöver lite råd och info.

JAg har övningkört privat i ett år nästan samt tog 10 körlektioner men hemma kör jag en bensin bil och på körskolan en diesel och den är mkt annorlunda typ att den kan köra själv i många minuter utan gas osv.

JAg undrar om jag gör rätt. När jag privat och ska tänka på miljön så hoppar jag över växlar och accelerar kraftigt typ på accelrationsfältar osv. Men typ när jag ska motorbromsma som jag har fattat så är det bara att släppa gasen och det jag gör är typ tittar rakt fram och ser röd ljus då släpper jag gasen och ibland frikopplar och släpper kopplingen helt för att jag ska inte behöva växla om eller hålla ner i kopplingen och då undrar jag om det är fel att frikoppla för varje gång det är rött typ så frikopllar jag och trycker ner kopplingen och växlar när jag ska iväg eller typ motorbromsar och ser att det blir rött och då växlar jag till tvåan beroende på hastigeten och hör och då undrar jag om man får göra så.

Sen så tänkte jag på diesel bilar det är väl så att jag kan motorbromsa och ha fortfarande i hög växel och köra i lågfart men att man inte trycker ner på bromspedalen? kan man göra på de sättet och slippa att bilen rycker till eller typ börjar hoppa osv?

Eller kan man göra med diesel att man frikopplar motorbromsar och bromsar även med färdbromsen om det behövs utan att något händer med den och sen välja den växeln som är mest lämpligast när jag kör? får man göra så?
Miljö 2013-08-21 17:10 ! Citera #
Kan ngn svara mig please!
Agnes 2013-08-22 00:17 ! Citera #
Alltså att motorbromsa innebär ju bara att du släpper gasen. När jag kör och ser att det är ett röttljus längre fram, säg att jag har i 4-an. Då släpper jag helt enkelt gasen och kommer ner i en fart som passar att jag lägger i 3-an. sen 2-an (måste du stanna såklart du ska lägga i 1-an) Med en sån körstil hinner kanske ljuset slå om till grönt och jag kan fortsätta köra. Jag har då inte behövt stanna eller använt bromsen som leder till ökad bränsleförbrukning. Utan haft lite framförhållning.

Jag har aldrig frikopplat vid ett sådant tillfälle och det tror jag inte du ska heller, det innebär ju bara att du inte har nån växel i. Tror helt enkelt att principen är den samma för både disel och bensin.

Lycka till!

Senaste foruminläggen

Rubrik
4
I går 14:32
3
I går 14:28
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo