Folk säger att man ska komma upp i hastigheten som vägen har, så om det är 110 så accelererar man upp till 110. Att man alltid ska göra det. Låter logiskt så länge det inte är någon trafik på motorvägen. Men när det kommer trafik på motorvägen då?
Låt oss säga att det kommer en bil på motorvägen, jag är på accelerationsfältet. Vi är jämsides och håller samma hastighet. Vad ska jag då göra?
Sedan kan jag utöka frågan lite. Om det är tätt med trafik och trafiken håller 110 km/h. Ser att det inte finns någon tillräcklig lucka på motorvägen att komma in på. Jag har en bil bakom mig på accerlationsfältet. Vad ska jag göra då?
Din första fråga svarar sig själv ju, om du ligger med en bil bredvid som håller samma hastighet antingen gasar du på eller bromsar ner och lämnar accelerationsfältet. Du ska ju inte köra in i bilen eller?
Sen är det ju så att bilarna på motorvägen måste låta dig komma in, trafikens grundregel (visa hänsyn) så om du ser att accelerationsfältet börjar ta slut bromsa ner och hitta en lucka att komma in på även om det är kort avstånd mellan främre och bakomvarande bil. Om inte de släpper in dig (vilket händer väldigt sällan) så får du helt enkelt tränga dig in försiktigt. Det farligaste man kan göra är att inte utnyttja accelerationsfältet och bli stillastående