Start > Körkortsforum > Dödens vinkel när man kör ut u…

Dödens vinkel när man kör ut ur rondell?

vane505 2013-08-14 11:28 ! Citera #
Hej! Har två handledare som säger olika angående att köra ut ur rondell. Den ena säger att man ska se sig för i dödens vinkel när man kör ut för att försäkra sig om att det inte kommer en cykel om höger medans den andra säger att detta inte är nödvändigt. Har aldrig hört om någon som ser sig om i dödens vinkel vid sväng ut ur rondell, är detta vanligt/”rätt”?
tjkeena 2013-08-14 20:16 ! Citera #
Hej! Jag brukar inte kolla döda vinkeln i en enfilig rondell, däremot kollar jag noggrant döda vinkeln innan avfart och filbyte i en tvåfilig.
driv3r 2013-08-16 09:00 ! Citera #
JA, kolla döda vinkeln! Du förlorar inget på det? Kanske vinner på det tom. Iaf på uppkörningen måste du kolla döda vinkeln ofta, inspektören gav mig beröm för det. Men om du har sett i backspegeln att det inte kommer någon bil så brukar det räcka för mig att kolla sidospegeln och blinka.

Kan berätta att förut, när jag körde i stan så tänkte jag byta körfält och kollade backspegel och sidospegel, när jag sen skulle byta fick jag en känsla av att jag borde kolla döda vinkeln, och rätt som det var fanns det en liten bil som gömde sig bakom högra b stolpen då. Hade jag bytt körfält hade jag krockat, sedan dess kollar jag alltid även om det känns onödigt
Gäst 2013-08-17 15:38 ! Citera #
Ok, tackar för svar! Kör med att kolla döda vinkeln isåfall, åtminstone till och med uppkörningen.

Senaste foruminläggen

Rubrik
4
I går 14:32
3
I går 14:28
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor