Hej,
jag funderar lite på hur jag ska köra i med- och motlut! Hur använder jag växlar, ska jag gasa eller låta bilen rulla?
Hur gör ni? och vad är mest miljövänligt?
Detta står i körkortsboken och din handledare kan även hjälpa dig.
Motlut: Är det en kraftig motlut kan man inte göra annat än att växla ner oftast till 2an för att få mer kraft, försök att aldrig växla ner till 1an men självklart får du göra det om det behövs. Har du en någorlunda stark motor kan du även ha i 3an för att klara backen. 4an uppåt är inte att rekommendera då dessa är inte lika bra accelerationsväxlar. Försök att hålla jämn gas alltså inte gasa hårt för att sedan släppa gasen för att sedan gasa igen... Du förstår.
Medlut: Uttnytja rörelseenergin från nedförsbacken, bromsa inte för mycket. Om du hamnar över fartgränsen kan du växla ner och bromsa lätt istället för att enbart bromsa. Lägre växel ger motorbroms och sänker hastigheten. Om du ska starta i medlut, är det bra att använda 2an för att starta då slipper du använda den törstigaste växeln av alla, ibland kan man även använda trean men då måste du antagligen ha fått lite mer rullning på bilen. Om det kommer en uppförsbacke längre fram så är det smart att använda farten du fått i medlut för att sedan ta dig en bit upp i motlut så minskar du bränsleförbrukningen.
Stive du tillför inget? Som du själv säger det är upp till var och en, jag har valt att lära mig att köra manuellt så att ”krångla” med växlar är inget krångel i sig när man väl lärt sig. Jag själv finner ingen glädje i att gasa och bromsa, växlingen tillför mer till körningen så dra någon annanstans med dina ”tekniken går framåt och nackdelar med växlar”