Start > Körkortsforum > Nervositet

Nervositet

hejjjj 2013-08-06 11:58 ! Citera #
Jag har tre veckor till min uppkörning och jag är redan så nervös att jag knappt kan sova eller äta och går runt med en klump illamående i halsen hela tiden. När jag kör hemma är jag lugn, kör tryggt och säkert och ingen som har åkt med har sagt att det känns osäkert att åka med mig. Det känns som att jag vet vad jag gör och har framförhållning och koll på bilen. Men så kör jag på körskola och kontrasten är enorm. Ryckigt, vingligt, dålig planering, dåligt växelarbete, för hög fart (trots att jag vanligtvis tenderar att köra för långsamt) etc.

Finns det någon annan som känner igen sig, och antingen ska köra upp eller klarade uppkörningen ändå? Hur fan ska jag hantera detta, jag vill inte kugga enbart på grund av nervositet. Och jag pratar inte om lite vanlig nervositet som de allra flesta känner inför uppkörningen, utan jag menar sådan paniknervositet att jag funderar på att skippa hela grejen bara för att slippa utsätta mig för det här traumat.
Guest 2013-08-06 13:09 ! Citera #
Så kände jag också!! Tänk på att äta ordentligt innan uppkörningen, ta god tid på dig med att fixa din stol, speglar, osv. Det kommer att gå skit bra! ;) Det tar ca 30 minuter, du är tillbaka på Trafikverket med ett besked på nolltid.
Riley 2013-08-06 17:56 ! Citera #
Fy fan stackare. Jag har haft liknande till och från när jag övningskört på trafikskola men när jag väl skulle köra upp var jag faktiskt ganska lugn! Jag har haft panikångest i många delar i livet och det låter nästan som det du har snrare än vanlig nervositet. Lider me dig.. Men tror du kommer fixa det, du får försöka bli arg på det och VÄGRA må sådär, haha brukar funka för mig ibland. Lite jävlar anamma lixom. Eller så kan du kolla upp KBT-terapi. Finns en del knep man kan ta till för att lära sig hur man hantera när det blir så där.
Försök inte ge upp... tänk vad skönt sen när du har det klart!! Hur obehagligt det än är så kom ihåg att det inte är farligt att må så där. Lätt att man tror man kommer kollapsa, dö, få en hjärtattack eller nåt men det äääär inte farligt! Helt ofarligt!
Finns en jätte bra bok som heter ”ingen panik” som du kan köpa på ad libris, cd on och så. Som hjälper en att sluta vara rädd.
kram!
hejjjj 2013-08-07 12:30 ! Citera #
#1: Klarade du uppkörningen på första försöket ändå? Skönt att det finns fler som känner liknande som trots allt klarade av det...

Riley, tack för lite pepp :) Tror inte att det klassas som panikångest, däremot vanlig ångest definitivt. Vet inte om det är försent att försöka få kontakt med en KBT-terapeut nu, men det kanske vore värt att kolla upp. Jag har ju klarat av situationer som gjort mig väldigt nervös förut, men det här känns på gränsen till för jobbigt just nu.
1234 2013-08-07 14:32 ! Citera #
Samma här har uppkörning om några dagar och nervös som fan.. någon som har lite tips för att motverka nervositeten?
Guest 2013-08-07 14:59 ! Citera #
1234
Samma här har uppkörning om några dagar och nervös som fan.. någon som har lite tips för att motverka nervositeten?

Du kommer tyvärr att vara nervös, alla är det.. Men ett tips är att få en god natts sömn, ät ordentlig frukost, försök andas normalt och tänk att du kommer att ta körkort oavsett hur det går! Alla tar körkort! Även om man kuggar på första (vilket du inte kommer att göra ;) ) så kommer du ändå att ta körkortet tillslut! Så länge du kör lugnt, försiktigt, håller koll på allt som pågår runt omkring dig på vägen så kommer du att klara det galant! Lycka till och kör försiktigt! ;)
Riley 2013-08-07 21:11 ! Citera #
Jag tror inte att man kanske kan bli helt fri från sina ångestproblem på bara ett par tre veckor men kanske kan få en bra samtal med någon som kan ge en lite tips i alla fall :)

För några månader sen åkte jag på intensivkurs och var asrädd innan för jag hade så mycket ångest. Pratade med min kbt-terapeut och han sa en jätte bra sak: ”Jag tror inte att det är din ångest som kommer att avgöra om du får ditt körkort eller inte. Det finns många som har och tar körkort fast de har ångest”. Det hjälpte mig jättemkt för det är ju så. Man kan prestera ändå, visst det är skitajobbigt och obehagligt men det är inte omöjligt! Och om vi säger att det går åt helvete och du kuggar, om du så kuggar 10 ggr så kommer antagligen att kännas lättare efter 10 ggr ;)
Riley igen 2013-08-07 21:13 ! Citera #
Just det. Det finns endel som tar så kallade betablockerare för nervositet. Det är tabletter som man kan få för högt blodtryck eller nåt tror jag men som gör att man inte känner sig nervös heller. Fast det är alltså inte som lugnande medicin. Aa svårt att förklara men googla på det och jag tror man kan få det av typ en läkare på vård centralen! Kanske värt för alla som är så nervösa att det knappt känns som det går.!
hejjjj 2013-08-08 20:04 ! Citera #
Riley - Det var en bra kommentar, att det finns många med ångest som har körkort. Kanske hinner jag stressa upp mig så mycket nu innan att när det väl är dags så är jag helt tömd och ”orkar” inte vara nervös längre... haha, man kan ju hoppas. Och precis, även om jag kuggar, så lär det förmodligen vara liiiite lättare andra gången.
Riley 2013-08-09 14:00 ! Citera #
Precis! Det kan verkligen vara så att man stressar och nojjar innan och sen går det ganska bra när man väk är där för man har hunnit tänka alla katastroftankar redan ;) Lycka till iaf! Du får skriva sen hur det gick!!

Senaste foruminläggen

Rubrik
13
I dag 08:23
4
I går 14:32
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov