Jag hade min uppkörning i onsdags i Jakobsberg och klarade det!! Det var min första uppkörning, jag var så rädd att jag skakade. Innan uppkörningen hade jag körlektion och höll nästan på att krocka - så typiskt. Jag var livrädd att jag skulle få fickparkera på uppkörningen (inte min starka sida) men fick istället backa runt hörn, det gick superbra! Uppkörningen var inte så farligt som jag trodde. Min körskolelärare fick följa med för att jag var så nervös
Vi började med säkerhetskontrollen och jag fick kolla vindrutetorkarna. Sedan frågade han om jag kunde sätta AC:en på 20 grader. Jag stod och stirrade på han i skräck, för jag vet inte hur man har AC:en på viss temperatur (vet bara av/på). Han fick hjälpa mig och jag trodde det var kört! Vi hade inte ens kört ut ur parkeringen, haha! Jag missade hastighetsskyltarna några gånger men körde då lugnt och i ganska låg fart och det var helt okej. På 40-vägar körde jag 36-38km/h. På 30-vägar körde jag 25-28km/h.
Allt tog ca 30 minuter. På väg tillbaka till Trafikverket bad inspektören mig parkera i valfri ruta, och det gick åt helvete. Jag parkerade helt fel, och han fick hjälpa mig vrida ratten så att vi inte stod snett (HAHA!). Jag tänkte återigen att det var kört - men han sa att jag kunde stänga av motorn och gratulerade sedan mig. Han sa att jag var jätteduktig och förtjänade ett körkort. Åhhhhhh vilken lycka!!!! Han var verkligen stöttande, han sa att han inte har sett någon parkera så fint runt hörn. Han sa att jag var försiktig och lugn och att han aldrig kände oro.
Så ett tips till er alla som har uppkörning snart - var uppmärksamma när ni kör! Även om ni gör misstag så är det viktigaste att ni kör med goda säkerhetsmarginaler. T.ex. vid 30-vägar, var uppmärksam och kolla vad som pågår på vägkanten, kolla korsningar, se till att ingen ska över övergångsstället, kolla så att ingen backar ut från sitt hem, osv. På motorvägen - glöm inte döda vinkeln, blinka i god tid, sänk hastigheten när ni är i avfarten (inte innan då det kan orsaka krock!). Kör försiktigt och tro på er själva!
Jag är verkligen inte ”plugg-typen” och har endast övningskört i 2 månader (1 månad privat och 4 veckor i trafikskola). Jag hade aldrig suttit bakom ratten innan. Jag är tjej så jag har aldrig varit så värst bilintresserad heller (förutom på sistone, hihi). Jag trodde på mig själv och det är anledningen till att jag har körkort idag! Jag hade teorin dagen innan och klarade det!!!! Det var väldigt kluriga frågor men jag tänkte logiskt och var väldigt fokuserad så jag klarade provet med 58p. Nu väntar jag ivrigt på att mitt körkort ska komma!!
Lycka till och kör försiktigt!