Start > Körkortsforum > Korrekt omkörning eller inte?

Korrekt omkörning eller inte?

Älskarbilaroskit 2013-07-31 14:53 ! Citera #
Heeeeeeeeeeeeeeeeeeeej körkortisar.
Häromdagen när jag övningskörde i Bålsta centrum så planerade fordonet framför mig en vänstersväng och stod stilla pga. rejäl mötande trafik. Jag körde då om på insidan alltså till höger om bilen och ”genade” över väggrenen. Är detta korrekt eller emot reglerna för omkörning?
Tack på förhand bilisar.
Björn He 2021-06-12 23:03 ! Citera #
Älskarbilaroskit 2013-07-31
Heeeeeeeeeeeeeeeeeeeej körkortisar.
Häromdagen när jag övningskörde i Bålsta centrum så planerade fordonet framför mig en vänstersväng och stod stilla pga. rejäl mötande trafik. Jag körde då om på insidan alltså till höger om bilen och ”genade” över väggrenen. Är detta korrekt eller emot reglerna för omkörning?
Tack på förhand bilisar.
Du har inte fått svar på nästan hela 8 år men jag kan ge dig ett svar på frågan, som du kanske egentligen borde veta själv:

Om du nu ville slippa vänta bakom en vänstersvängande bil som iakttog väjningsplikt mot mötande trafik och därför körde ut mot högra vägkanten för att köra om bilen, ja då agerade du såvitt jag kan se korrekt! Som du borde veta själv så är det generellt omkörningsförbud i vissa trafiksituationer, bl.a. får man INTE köra om ett fordon till vänster om fordonet ger tecken om planerad vänstersväng eller annan förflyttning till vänster men däremot får man köra om fordonet på sidan närmast egen vägkant (om det finns tillräckligt utrymme för en omkörning närmast vägkanten förstås).

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov