Start > Körkortsforum > Uppkörning i Norrland ?

Uppkörning i Norrland ?

Jossan-88 2013-07-28 13:21 ! Citera #
inspektörn
Tja, Jossan som du märker har jag en del kloka saker att säga*L*

Ja det har du verkligen, det först nu när man har gått igenom allt som inser hur rätt du egentligen hade om det mesta :D Men när man är mitt uppe i allt så ser man inte alls lika klart på olika situationer som man gör nu när man har fullgjort allt och lyckats fått sitt körkort och därmed har lite mer kött på benen :D
Gäst 2013-07-28 16:38 ! Citera #
inspektörn
Chrillan!
Jag har sagt det förut och säger det igen!
En inspektör behöver 20 meter på sig för att se om det finns chans till körkort eller inte! Därför är platsen oväsentlig!

På 20 meter hinner du bedöma om personen kan krypköra ut ur parkeringen eller inte, men ok :lol:
Dessutom, vad har ens ditt första intryck med svårighetsgraden att köra i olika städer att göra?
Du verkar ju inte fatta vad vi diskuterar här. Ett område med väldigt lite trafik och människor vs rusningstrafik i en storstad har sina skillnader eller hur? RISKEN att göra ett misstag i det ena fallet är antagligen större än i det andra eftersom för en viss människa då det finns fler eller andra typer av risker på spelplanen.
En person kanske kuggar för att han inte fatta hur han skulle byta flik i en bilkö i Stockholm, men hade klarat det i en annan stad då den där bilkön aldrig skulle uppstå. Jag vet flera som aldrig skulle våga/klara av att köra i Stockholm.
Ett annat exempel är skylten gångfartsområde som inte heller finns överallt. Som många vet, men också som många inte vet så ska man köra i gångfart, men också väja åt alla gående. Jag är helt säker på att ett flertal som har körkort inte känner till det här och det verkar ju inte spela någon roll då det inte testas i alla städer heller. Den kanske inte ens finns på vissa ställen, eller är en skylt man väldigt sällan passerar, medan man i en annan stad ofta kör förbi den.

Fler risker, olika typer av risker. Hursomhelst gör det en viss skillnad, ibland större, ibland mindre. Och hursomhelst så kan det spela roll. Och när du tänker över detta, förutsätt att personen han hantera fordonet då vi diskuterar körning i olika städer. Det finns många som visar gott intryck i början men kuggar sen ändå, eller hur?
inspektörn 2013-07-28 18:42 ! Citera #
Chrillan!
Du läser inte ordentligt! Jag sa att på 20 meter ser inspektören om det finns chans till körkort eller inte! Om man på de här meterna får 28 motorstopp och tittar på växelspaken hela tiden så att fotgängarna kastar sig i skydd, då vet man att det inte finns chans till körkort!*L* Ok, lite överdrivet men aspiranten läses av från det att han/hon tar i bildörren för man får mycket information av aspirantens rutin vid själva handhavandet av inställning av stol, speglar mm.
Så innan bilen har börjat rulla har man fått väldigt mycket information om aspirantens förmåga att hantera fordonet.
Körprovet är dessutom ett stickprov, så alla punkter i protokollet behöver inte kollas!
Det är därför platsen inte spelar någon roll.
Är det ingen trafik vid körtillfället, åker man sonika till ställen där man måste ha bra avsökningsrutiner oavsett om det är trafik eller inte, exempelvis korsningar med skymd sikt!
Jag tror inte att du skulle vilja ha ett körprov där allting kollades och allting måste vara perfekt, för då skulle ingen få körkort!
Gäst 2013-07-28 22:34 ! Citera #
Jag förstår precis vad du menar. Jag förstod det innan ditt inlägg och jag håller fortfarande inte med.
Vi får helt enkelt tycka olika om det där!
Jossan-88 2013-07-29 09:38 ! Citera #
Vågar man skriva nått här innan man får en massa skit över sig? :)
Jag ville bara säga att jag håller med inspektörn om detta, jag pratade faktiskt med min inspektör om detta när jag körde upp, om hur dom ser på folk om dom är jätte nervösa, eller om dom känner sig bekväma med situationen som dom befinner sig i. Och hon sa att hon jobbat med detta i 8 år, och det underlättar i hennes arbete att hon då på ett ungefär vet hur den som ska köra upp kommer kunna hantera bilen på ett bra eller dåligt sätt. Men givetvis så fanns det dom som kunde mörka detta, men dom var väldigt få. Och hon sa även att det räckte med att dom körde en kortare sträcka så kunde hon veta om detta kommer gå bra eller om det kommer gå dåligt. Och vad hon menade med ”en kortare sträcka” vet jag dock inte, det kan vara allt från 100 meter till 2-3 kilometer :)

Senaste foruminläggen

Rubrik
11
I dag 17:36
5
I dag 14:05
8
I dag 04:58
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov