Start > Körkortsforum > Gjorde halkbanan igår (Bromma …

Gjorde halkbanan igår (Bromma Halkbana)

Guest 2013-07-24 10:12 ! Citera #
Hej!

Jag gjorde halkbanan igår på Bromma Halkbana och det gick hur bra som helst. Ni som är nervösa och oroliga - var inte det! Det är inget ni kan ”öva på” innan halkbanan ändå. Det är bara att gå dit och göra som dom säger - köra i hög fart, bromsa, halka runt. Ja, det är det enda man gör.

”Provet” som man måste klara är att köra i 70km/h (på rak väg utan halka) och bromsa hårt när läraren ber dig göra det.

Jag fick sitta bakom ratten två gånger och göra ca 6-8 övningar. Bromma Halkbana använder SkidCar.

Så länge ni följer anvisningar kommer det att gå hur bra som helst. Jag körde över min ”älg” flera gånger, lyckades aldrig sladda runt den. Men blev godkänd ändå - det gäller bara att köra i den hastighet dom säger, bromsa hårt när dom säger till så klarar ni det! Det är faktiskt inte så farligt och svårt som man tror.

Var inte oroliga i onödan :) Det är kul och inget man kuggar på sålänge man gör som dom säger!

Lycka till! ;)
Gäst 2013-10-01 19:45 ! Citera #
Okej. Hur långt tid att göra halkbanan? Fick ni göra teori ?
Gäst 2013-10-24 09:44 ! Citera #
Halkbanan är inte svår, bara så himla roligt och lärorikt :)
riskettan kan du göra när som helst. jag gjorde den på min körskola innan jag ens hade börjat ta körlektioner. gör den så haru den gjord!
mohsin378 2013-11-28 11:19 ! Citera #
Jag gjorde halkbanan igår på Bromma Halkbana och det gick hur bra som helst. Ni som är nervösa och oroliga - var inte det! Det är inget ni kan ”öva på” innan halkbanan ändå. Det är bara att gå dit och göra som dom säger - köra i hög fart, bromsa, halka runt. Ja, det är det enda man gör.
Guest 2014-01-23 12:26 ! Citera #
Robert123
Okej. Hur långt tid att göra halkbanan? Fick ni göra teori ?


Det tog ca 3-4 tim. Ingen teori förutom att man får se på en film om hur det är att krocka i olika hastigheter samt lite kort info om skillnaden på framhjuls- samt bakhjulsdrivna fordon.
Cyklisten 2014-03-12 17:04 ! Citera #
Jag gjorde halkbanan i Hallunda. Det var nästan det värsta jag varit med om. När man körde själv var det okej, men att sitta i baksätet på en bil som snurrar en tre, fyra varv i 70 km/h tyckte jag var vidrigt. Man blev verkligen avskräckt från att köra snabbt på isiga vägar. Ta med åksjuke piller!
Cyklisten 2014-03-12 17:06 ! Citera #
Förlåt! Jag menar Tullinge inte hallunda. Cyklisten
Linus 2014-07-02 10:45 ! Citera #
Cyklisten
Jag gjorde halkbanan i Hallunda. Det var nästan det värsta jag varit med om. När man körde själv var det okej, men att sitta i baksätet på en bil som snurrar en tre, fyra varv i 70 km/h tyckte jag var vidrigt. Man blev verkligen avskräckt från att köra snabbt på isiga vägar. Ta med åksjuke piller!


Håller med, det var 5 personer som satt i bilen och jag fick också åksjuk...

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo