Hej. Jag känner mig väldigt redo inför min uppkörning om ca 3 veckor men det enda jag fortfarande är osäker på hur EXEMPLARISK motorvägskörning bör vara. Jag ska förstås hålla ett bra säkerhetsavstånd (100m+) till framförvarande men när det är mycket trafik och jag ökar mitt avstånd kommer jag ju bara få omkörande som åker in i luckan så att jag hela tiden behöver öka mitt avstånd och därmed tappa fart.. Är lite fundersam över hur jag bör bete mig på en uppkörning för att få körningen så trygg och säker som möjligt utan att sega onödigt mycket. Tack på förhand!
100 meter i säkerhetsavståndet är överdrivet i praktiken, det är bra i teorin men fungerar nog inte i praktiken om de är många bilar. Så ha ett bra avstånd men överdriv inte heller. Och om folk kör om och ställer sig framför så är det bara att öka avståndet igen det är så det funkar. Säkerheten är det viktigaste i trafiken Lycka till
Nja, ni tänker lite fel!
Om en bil kör om er så har den ju högre hastighet än ni själva och då ökas avståndet automatiskt!
Om dom kör om och sedan sänker hastigheten så att ni kommer närmare, så kör om dom för guds skull!!!! Ligg inte och skapa en kö!
Motorväg är till för höga och jämna hastigheter så blås på för fasen, inom rimliga gränser!
Inspektörn du har ju helt rätt förstås. Vet inte riktigt vad som hände när jag tänkte, hehe.