Räkna ut kollisionshastighet?
Jag fick denna fråga när jag övade:
Du kör i 90 km/h, en älg springer plötsligt ut 45 meter framför bilen. Vilken hastighet har du när du krockar med älgen?
Alternativen som fanns var:
A: Mellan 0 – 20 km/h
B:Mellan 20 – 40 km/h
C:Mellan 40 – 60 km/h
D:Mellan 60 – 80 km/h
Rätt svar var tydligen D. Jag undrar över hur sjutton det är tänkt att man ska räkna ut detta?
Jag kan räkna ut broms-, reaktions- och stoppsträcka men det här har jag aldrig sett tidigare.
Tack på förhand!
Klurig fråga
, du kör 90 km/h det är ungefär 25 meter per sek. Normalt brukar man ha cirka reaktionstid på 1 sekund. Innan du hinner trycka på bromsen har du förmodligen åkt 25 meter, så är det är cirka 20 meter som återstår.. du hinner kanske sänka farten med 20-30 km/h,
/
Såhär tänker jag iallafall. Vi vet inte förutsättningarna för däck och väglag, men vi får räkna lite, tänka oss fram o helt enkelt välja det mest logiska svaret.
90kmh = 90kmh/3,6= 25ms.
Du kör 25 meter i sekunden och älgen står 45 meter ifrån dig.
Normal reaktionstid är 0,5-2 sekunder.
Du har alltså en reaktionssträcka på 12,5-50 meter
Detta innebär att du hinner knappt sänka ner farten, eller sänka den väldigt lite.
Och i sin tur innebär detta att alternativ D är det mest troliga svaret.
Krockar och flyger 40 m hur mycket kör man då
Rätt svar är Mellan 60 – 80 km/h
reaktionssträcka
90kmh = 90kmh/3,6= 25ms.
älg är 45 meter framför bilen - 25 meter tills jag reagerar = 20 meter är kvar för att bromsa.
20 meter * 3,6 (fast tal för omvandling mellan km/h och m/s.) = 72 km.
Så antalet meter kvar till objektet x 3,6?
Så om jag har 100m kvar när jag börjar bromsa så är hastigheten 360km/h?
Inte riktigt rätt formel va.
Det är iallfall Svar: 60 - 80 km/h
Rätt svar är Mellan 60 – 80 km/h
reaktionssträcka
90kmh = 90kmh/3,6= 25ms.
älg är 45 meter framför bilen - 25 meter tills jag reagerar = 20 meter är kvar för att bromsa.
20 meter * 3,6 (fast tal för omvandling mellan km/h och m/s.) = 72 km.
Ja, du har 20 meter kvar att bromsa
/3,6 är att omvandla kilometer i timmen till meter per sekund.
I detta fall är det alltså helt irrelevant.
Ja, du har 20 meter kvar att bromsa
/3,6 är att omvandla kilometer i timmen till meter per sekund.
I detta fall är det alltså helt irrelevant.
Ett tilläggande;
För att räkna ut hur mycket du bromsar måste du veta friktion mot väg, bromsarnas skick osv. Det finns inget fast universellt tal för att magiskt lösa det.
Du räknar först ut ungefärlig reaktionssträcka för hastigheten 90km/h ---> då tar du bort nollan från hastigheten och multiplicerar med 3--->9x3=27 meter
Därefter tar du antal meter till kollision d.v.s. 45 meter minus reaktionssträckan-->45 m - 27 m= ca 18 meter kvar till kollision
Nu vill du veta hur långt ner i hastighet du kommer lyckas komma tills att kollisionen inträffar. Då tar du 18 meter som är kvar och multiplicerar med 3.6 -->18 x 3.6=64,8 km/h. Svaret blir D.
Senaste foruminläggen
Rubrik