Om jag växlar ner så gör jag så här:
1. Bromsar ner farten med bromsen.
2. Fullkoppling (fortsätter ha foten på bromsen)
3. Växlar ner med växelspaken.(fortsätter ha foten på bromsen)
4. Höjer kopplingen till dragläget för att sedan släppa den sakta (fortsätter ha foten på bromsen)
5. Gasar med gasen.
Min handledare säger att jag inte ska fortsätta bromsa efter punkt 2. Han menar att man bromsar ner farten fullkopplar (fortsätter bromsa om det behövs) för att sedan växla ner och antagligen släppa kopplingen sakta fritt eller möta med lite gas.
Får man göra som jag gör? Eller gör man fel?
Jag gjorde nämligen så här hos trafikskolans diesel bil och när jag då höjde kopplingen till dragläget och bromsade så ville bilen istället skjuta på hastigheten.
Du får helt enkelt inte bromsa så mycket att bilen hamnar under tomgångsvarv då händer det som hände dig (dieslar brukar skjuta på framåt när man hamnar under ett viss varvtal).
Jag förstår inte riktigt situationen, men när jag kör brukar jag bromsa till önskad hastighet, frikoppla och växla ner, släpper upp koppling, fortsätter bromsa och tar svängen, sedan gas. Skillnaden är väl att om du inte vill att motorn skjuter på i en diesel så håller du ner kopplingen lite längre bara. Jag ser inget fel i det du gör.
Varför skulle du inte få bromsa efter punkt 2? Självklart vill man ha allt klart innan sväng, men om du behöver bromsa mera så får du ju självklart göra det. Förstår inte riktigt hur din handledare tänker.
Det är väl upp till dej beroende på situation
. Troligtvis var det en situation som inte krävde att du bromsade mer än nödvändigt, utan handledaren ville lära dig att använda motorbromsning oftare och mindre med bromsen
,, ( ingen anning
) / hicham