Start > Körkortsforum > Blinka vid trepunktsvändning?

Blinka vid trepunktsvändning?

Marcus 2013-07-19 12:13 ! Citera #
Hej!
Jag undrar hur man bör blinka vid en trepunktsvändning. Dvs. köra någon meter förbi vägen man ska backa in på till höger och sedan svänga tillbaka till vänster. Bör jag blinka höger när jag backar in på vägen eller ska man inte blinka alls vid backning? Tack på förhand!
Jossan-88 2013-07-19 13:24 ! Citera #
Du behöver inte blinka eftersom om det kommer bilar bakifrån så ska du helst avbryta din backning och låta dom passera innan du fortsätter att backa. Och är det riktigt trångt så får du leta efter ett annat ställe att vända på.
Jag fick göra en sådan backning på min uppkörning, och min inspektör tyckte att jag backade jättebra, och jag använde ingen blinkers :)
Jossan-88 2013-07-19 13:26 ! Citera #
Jossan-88
Du behöver inte blinka eftersom om det kommer bilar bakifrån så ska du helst avbryta din backning och låta dom passera innan du fortsätter att backa. Och är det riktigt trångt så får du leta efter ett annat ställe att vända på.
Jag fick göra en sådan backning på min uppkörning, och min inspektör tyckte att jag backade jättebra, och jag använde ingen blinkers :)

Men däremot ska du använda blinkers när du har backat klart och ska svänga vänster, men det hade du säkert koll på :)
Marcus 2013-07-19 13:45 ! Citera #
Okej. Tack så mycket! :)

Senaste foruminläggen

Rubrik
13
I dag 08:23
4
I går 14:32
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo