Start > Körkortsforum > Inte tillräckligt bra utbildni…

Inte tillräckligt bra utbildningar?

UndrarBara 2013-07-19 09:07 ! Citera #
Jag tog körkortet igår, klarade på första gången vilket känns skönt. Men nu när jag har ’’körkortet’’ så känner jag mig ändå lite osäker? Det känns som om utbildningen inte var till så stor nytta. Innan jag påbörja hela ’’körkorts’’ processen så kunde jag köra hyffsat, och visst, nu kan jag köra mycket bättre och är säkrare och lugnare när jag gör det, men förutom det och att jag begriper massa skyltar och trafikregler så känner jag mig ändå osäker.

Jag känner mig osäker om jag t.ex ska åka och tanka bilen, vettefan vilken pump jag ska ta? Känner mig osäker om jag skulle behöva använda kablar för att få igång en död bil. Känner mig osäker om jag skulle behöva hjälpa till med att bogsera en bil, osv osv. Dessa är saker jag trodde att jag skulle ha stenkoll på när jag väl hade körkortet,

Är det någon annan som känner som jag gör eller har jag drabbats av en så kallad ’’ytlig lärning’’ (Eller vad fan det kallas) där man bara lär sig frågorna utantill men inte kan något grundligt?

Mvh.
Jossan-88 2013-07-19 11:03 ! Citera #
Det du beskriver är nog rätt vanligt att känner som du gör, jag var också lite osäker på hur man skulle tanka och vilken pump man skulle ta. Men allt det där står i instruktionsboken som följer med bilen. Där står det vilken sorts bensin(eller diesel) du ska använda.. Och gällande bogsering så brukar det finnas små öglor på karossen i bilen som du kan fästa eventuella bogserings rep i. När du ska starta en bil med kablar så ska du först koppla samman pluspolerna med varandra, sedan kopplar du den minus pol till batteriet som ska ge ström, och den andra minus sidan sätter du på en kaross del på bilen som ska få ström. Sedan startar du bilen som har fullt batteri, för att sedan när den bilen är igång starta bilen som ska bli hjälpt.. Men det där kommer du komma ihåg senare, njut nu av att ha klarat allt på första försöket. Det gjorde jag också, och jag njuter som bara den :D
UndrarBara 2013-07-19 15:02 ! Citera #
Haha tack.

Känner mig allmänt osäker bara, kanske blir bättre med tiden då jag blir van med att köra själv och blir självständigare. Betalade fakturan idag, hoppas att jag får kortet på Tisdag. 8-)
Jossan-88 2013-07-19 21:20 ! Citera #
Det är jätte vanligt att man känner sig lite osäker dom första gångerna man ska köra själv, du är ju van att alltid ha någon vid din sida som berättar vart du ska köra och hur du ska göra. Jag tyckte min första resa själv var jättedålig och även lite små läskig. Men efter att nu har haft körkort i lite mer än 2 veckor så känns det bättre och bättre.
Jag fick mitt körkort hemskickat efter bara 3 dagar efter att min uppkörning var klar, körde upp en tisdag, och körkortet damp ner i brevlådan på fredagen och jag har ännu inte betalt sista fakturan för fotograferingen vid teoriprovet eller tillverkningen av körkortet. Men jag hade 3 veckor på mig och ska betala den så fort man in nya pengar den 25e :)

Passa på att köra så mycket som möjligt nu när du är helt själv, ta det bara lugnt så kommer allt gå jättebra :D
Gäst 2013-07-27 18:04 ! Citera #
De erfarna brukar säga att man inte bra förare innan man kört 10 000 km. Då kommer man igenom de flesta situationer i trafiken och får automatiska rutiner.

Senaste foruminläggen

Rubrik
13
I dag 08:23
4
I går 14:32
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov