Start > Körkortsforum > Min väg till körkortet

Min väg till körkortet

Yumi 2013-12-12 06:21 ! Citera #
Bra med detaljerad beskrivning :D Hjälper en när man sitter där nervös. All hjälp man kan få behövs.
rattfan 2013-12-12 11:50 ! Citera #
Håller med där, fast jag undrar om man också möjligtvis kan fantisera så bra och låtsas att det sitter någon oseriös person bredvid, typ Cosmo Kramer, ni väljer själva naturligtvis. =)

Men tror faktiskt det är omöjligt när man väl sitter där och ska köra upp!
Yumi 2013-12-12 20:29 ! Citera #
rattfan
Håller med där, fast jag undrar om man också möjligtvis kan fantisera så bra och låtsas att det sitter någon oseriös person bredvid, typ Cosmo Kramer, ni väljer själva naturligtvis. =)

Men tror faktiskt det är omöjligt när man väl sitter där och ska köra upp!

Det skulle lätta upp på stämningen en hel del, men sant som du säger. Det är så mycket som står på spel under en kort stund :( Jag vet att jag var ganska nervös under min uppkörning, gick inte bort hur jag än försökte.
Glädjen som uppstår om man klarar, problemen som löser sig om man klarar. Klumpen i magen som släpper om man klarar. Så mycket som stod på spel tyckte jag helt enkelt. Håller tummarna för alla som fortfarande kämpar! ;)
rattfan 2013-12-13 14:09 ! Citera #
Här är en av dem!!

Tack behövs =)
Yumi 2013-12-17 06:40 ! Citera #
Kan passa på att skriva om min uppkörning :D
Jag tog körkort sommaren 2012 i Norrköping.

Bokning: Satt inne varje dag kl 8 och uppdaterade hemsidan. Hittade en tid i staden jag ville köra upp i inte långt därpå. Hittade tid till teoriprovet i Linköping samma vecka.

Teori: Sjukt enkel, pluggade max 2 veckor. Skummade genom boken och satte 60p på provet. Det man bör göra är att läsa alla frågor och svar så noggrant som möjligt. Ta sen det alternativ som passar in bäst.

Uppkörning: Var sjukt nervös innan, trots att jag inte va det dagarna innan. Men precis innan så kändes det som jag hade fjärilar i magen. Inspektören såg hård men rättvis ut. Det konstiga i Norrköping är att rondellerna är sjukt stora, känns inte ens som rondeller. Största rondellerna jag kört i, och dessutom spårvagnar överallt som man måste ha koll på. Detta va jag redo på. Skulle dock inte rekommendera att köra upp här om ni inte är vana vid såna här miljöer. Kan hända att ni blir kuggade på att ni inte körde tillräckligt ”bra” enligt inspektören vid dessa situationer.

Hursomhelst sa han att jag var godkänt, du har rätt att övningsköra på egen hand nu, och en vacker dag kommer du nog bli en grym förare.
Tar det som en komplimang, antar jag sa jag och skrattade. Sen sket jag i honom och sprang därifrån med ett stort leende på läpparna :D

Ett tips till er som ska köra upp är att bara köra köra köra. Få in rutinen, som att cykla liksom, man behöver inte tänka alls, spelar ingen roll vilken situation du är i. Visst jag fick körkort och jag kunde köra rätt bra, men jag rushade i princip körkortet den sommaren. Hade jag kört massor under hela året, så att allt satt i ryggraden hade jag nog knappt varit nervös och klarat det ännu bättre.
Poängen är att, man kanske känner sig redo när man åker med sin förälder/körlärare. Men sen när du kör upp så blir du nervös i den nya situationen och gör nåt litet fel och kuggar.

En vis människa sa en gång till mig: Du ska inte vara nervös inför ett prov. Många som skriver/gör ett prov är rädda för provet och får ångest. Du ska istället vara så redo och självsäker att du ska nästan vara taggad inför provet. Du ska döda provet liksom. Provet ska vara rädd för DIG

Fick mig att skratta iallafall, och fann mer eller mindre sanning i det där.
Kör hårt allihopa :D
Alice 2014-01-24 19:33 ! Citera #
Jag har nu tagit exakt 55 lektioner (40min). Bland dom finns en utbildningskontroll med en annan än min vanliga körlärare och en ”uppvärmningslektion” precis innan uppkörningen. Det har tagit lite över ett år, 15 månader ganska precis, att ta mitt körkort.

Jag har inte kört med privat handledare alls, bara på körskola, med samma körlärare hela tiden. Under den här tiden har jag flera gånger tänkt att det kommer aldrig gå. För att inte ge upp har jag aldrig kört en lektion utan att ha minst ett par stycken till inbokade. När körläraren sa att vi skulle titta på tider för uppkörning blev jag chockad, men han sa att ”du kommer vara redo tills dess” Och det var jag!

Teori har jag läst/pluggat till och från under hela året. Läst i boken och gjort tester på datorn. Klarade teorin utan problem.

Jag var inte så hemskt nervös på uppkörningen. Trevlig, ganska ung uppkörningskille. Kollade bromsarna, körde ca en halvtimme inne i ”stan” och ut på 90väg. Och klarade det!

Fick hem papper idag om att jag kan hämta mitt körkort! :D
Gäst 2014-01-30 18:54 ! Citera #
Alice
Jag har nu tagit exakt 55 lektioner (40min). Bland dom finns en utbildningskontroll med en annan än min vanliga körlärare och en ”uppvärmningslektion” precis innan uppkörningen. Det har tagit lite över ett år, 15 månader ganska precis, att ta mitt körkort.

Jag har inte kört med privat handledare alls, bara på körskola, med samma körlärare hela tiden. Under den här tiden har jag flera gånger tänkt att det kommer aldrig gå. För att inte ge upp har jag aldrig kört en lektion utan att ha minst ett par stycken till inbokade. När körläraren sa att vi skulle titta på tider för uppkörning blev jag chockad, men han sa att ”du kommer vara redo tills dess” Och det var jag!

Teori har jag läst/pluggat till och från under hela året. Läst i boken och gjort tester på datorn. Klarade teorin utan problem.

Jag var inte så hemskt nervös på uppkörningen. Trevlig, ganska ung uppkörningskille. Kollade bromsarna, körde ca en halvtimme inne i ”stan” och ut på 90väg. Och klarade det!

Fick hem papper idag om att jag kan hämta mitt körkort! :D

Stort grattis!
Du var inte så nervös alltså? Starkt. Ett bevis på att bra förberedelse är nyckeln till att bli av med nervositeten.
Kör försiktigt ;)
Yoshii 2014-02-10 07:25 ! Citera #
Jag har haft körkort i en vecka nu och jag tänkte att jag kan fylla på med ännu en körkortsberättelse.

Jag började övningsköra lite grann med min pappa för ca 6 år sedan, men vi hann aldrig med så mycket pga att jag bor över 40 mil ifrån min familj. Ibland lyckades vi köra lite på mindre landsvägar och så på jullov och annars när jag var hemma och hälsade på. Sedan gick körkortstillståndet ut för drygt ett år sedan.

För ca 2,5 månader sedan så bestämde jag mig för att verkligen försöka ta körkortet och gick till en körskola i staden där jag bodde. Tog ca 40 lektioner allt som allt tror jag, eventuellt några fler. Jag började plugga teori när jag tagit ca 10 lektioner, ångrar att jag inte gjorde det tidigare, för det gick faktiskt mycket bättre att köra sedan när jag kunde teorin bättre.

Teoriprovet var jag aldrig orolig för, jag är bra på att skriva prov :P Fick 63 på första försöket. Men jag hade faktiskt pluggat ganska mycket, speciellt på den här sidan, gjorde alla frågor minst 2 ggr.

Uppkörningen däremot var jag jättenervös inför. Första uppkörningen gick inte bra, körde dåligt generellt, darrade en del på kopplingen och kuggade på att jag höll på att köra helt fel i en lite lurig korsning och hade dålig uppsikt runt omkring bilen när jag backade. Jag visste att jag hade kuggat långt innan vi var tillbaka... Inspektören var snäll och kändes rättvis ändå.

Bokade ny uppkörning bara 2 dagar senare, många kanske skulle tycka det var dumt men jag skulle flytta och börja nytt jobb och skulle få en lång paus i övningsskörandet, så det kändes som sista chansen. Tog även en dubbellektion dagen innan, och på den kändes det ganska bra igen.

Andra upppkörningen... gick dock inte heller bra. Den här gången fick jag en annan inspektör, som började med att räkna upp allt jag hade kuggat på och sedan sade något i stil med ”ja, så är du här 2 dagar senare, då får vi väl se hur det går idag...”. Han menade kanske inget illa men jag fick känslan av att vara utdömd på förhand. Jag tycker själv att det gick mycket bättre på körningen, men min kopplingsfot darrade som ett asplöv hela tiden vilket gjorde det väldigt svårt att krypköra. Kuggade på att jag hade för mycket rull på bilen medan jag väntade på att folk skulle gå över övergångsställena, tror det beror på att jag inte ville behöva gå på krypkörning mer än vad som var nödvändigt med min darrande kopplingsfot. Och så tyckte han att jag höll för mycket till höger när jag låg i högerfil. Det var helt nya grejer för mig att kugga på, har annars mest tyckt att det är uppsikten jag verkligen måste jobba med...

Nu var det fredag, och jag skulle flytta hela helgen och börja nytt jobb i annan stad på tisdag. Jag visste att jag inte skulle kunna övningsköra samtidigt som det nya jobbet, och behövde dessutom egentligen körkort för jobbets skull. Så... jag bokade uppkörning igen på måndagen :O

Ja, och... tredje gången gick det bra! I en ny (mindre) stad och en annan slags bil. Började med att köra ut fel väg i en rondell och när jag backparkerade så fick jag rätta till två gånger innan jag hamnade okej med bilen, så det var verkligen ingen felfri körning det heller. Men resten gick bra, och tydligen räckte det för ett godkänt. Blev så glad att jag kramade inspektören direkt när hans sade att jag var godkänd, det blev lite awkward tror jag men det gjorde inget för jag hade ju klarat det :D Sedan började jag gråta, var så mycket spänning som släppte.

Det här blev säkert jättelångt, men tänkte att det kan vara bra för andra att läsa att det inte är hela världen om man kuggar första uppkörningen eller andra heller. Alla har svårt för olika saker, jag har lätt för teori men svårare med att ha bra uppsikt medan jag kör, den tänker jag fortsätta jobba stenhårt på nu när jag får köra själv. Kämpa på alla som försöker ta körkort!
svempus 2014-02-14 01:48 ! Citera #
Liten fråga får jag som har tagit tyngre behörigheter skriva här med? vet att sidan är primärt bara för b körkort men går det bra om jag får skriva nått om mina senaste körkort(C/CE). om det finns nån linvändan mot det alltså. för annars kan jag skriva lite om både C kortet och CE kortet då jag tog dom under hösten förra året.
Gäst 2014-03-09 02:17 ! Citera #
svempus
liten fråga får jag som har tagit tyngre behörigheter skriva här med? vet att sidan är primärt bara för b körkort men går det bra om jag får skriva nått om mina senaste körkort(C/CE). om det finns nån linvändan mot det alltså. för annars kan jag skriva lite om både C kortet och CE kortet då jag tog dom under hösten förra året.

Klart du får göra det! Kör på ;) Jag vill läsa.

Senaste foruminläggen

Rubrik
12
I dag 22:40
6
I dag 22:34
11
I dag 17:36
8
I dag 04:58
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov