Håller med er bägge två om att majoriteten av alla inspektörer är trevliga och vill att vi som kör upp klara oss.
Det är ju därför som dom ser till helheten av körningen och inte enbart letar efter minsta lilla fel. Gjorde dom det så hade inte många klarat sin uppkörning då man alltid gör mindre fel hela tiden när man är ute och kör
Och är man redo att ta körkort så ska inte platsen eller bilen ha nått med saken att göra, och garanterat inte inspektören!
Men man läser gång på gång härinne att det dom ”fick köra en bil som jag inte var van vid” eller ”vet någon en bra uppkörningsplats då jag inte kan köra på min hemort, för mycket bilar och blir bara stressad...”
Det är tydliga tecken på att man inte är redo för sitt körkort!
Verkligen sant! Helt galet med de som reser långt till andra orter bara för att ”ha större chans att klara sig”. Hjälp! Den bilisten vill jag inte möta ute i trafiken. Är man redo att köra upp så kan man köra upp var som helst, vilken tid på dagen som helst - även i rusningstrafik. Jag har bekanta som kuggat på uppkörningen och påstått att de körde jättebra men kom för långt ifrån kanten vid backning runt hörn - och fick inte göra om försöket för ”den elake inspektören”. Hjälp vad jag blev uppskrämd! Är de så petiga??? Tänkte jag. Och var SÅ nervös. Men efter min uppkörning så förstod jag att det ju bara var en dålig ursäkt för att de helt enkelt inte gjorde en bra uppkörning totalt sett.
Jag upplevde det som att inspektören lade märke till att jag var helt lugn genom min uppkörning (vilket var helt otroligt eftersom jag var så galet nervös innan). Är man uppstressad och alldeles spattig så ger ju det ett osäkert och otryggt intryck - att man kanske inte är att lita på om något oförutsett uppstår. Tror det spelar in supermycket för om man blir godkänd eller inte. En lugn och säker person som gör fel, kan lugnt och med självförtroende rätta till det (t ex en parkering som inte blev helt 100 från början).
Jag fick backa in på en parkeringsplats och kom för nära den ena bilen. Jag skrattade till och sa typ ”men oj då, det här får jag rätta till”, sen körde jag fram, backade in igen och hade nu kommit för nära den andra bilen i stället, haha. Då blev det ju ännu mer komiskt och jag sa ”nä men det här kan jag ju!”, körde fram, rättade till och backade in. Då blev det bra! ”Perfekt” sa inspektören. Så - ingen fara på taket om det inte blir rätt med en gång!