Start > Körkortsforum > Min uppkörning

Min uppkörning

Jossan-88 2013-07-08 10:16 ! Citera #
Nu har man snart haft körkort i en hel vecka, och tänkte berätta lite hur min uppkörning gick till. Ni som har läst mina tidigare inlägg kommer säkert känna igen det jag skriver nu :)

Morgonen började med att jag hade en vanlig körlektion som skulle ha börjat klockan 09.00 men min körlärare på trafikskolan undrade om vi kunde börja 09,15 istället bara för att slippa vänta 20 minuter innan det var dags att köra bort mot trafikverkets lilla kontor där vi skulle vara klockan 10.00. Och det tyckte jag var helt okej, nå väl, när det var dags att köra sin körlektion så märkte jag att jag var otroligt spänd och nervös, jag gjorde en hel del små misstag som man absolut inte får göra, glömde bort att kolla döda vinkeln, samt titta ordentligt i högerregelskorsningar.. Och min körlärare märkte ju självklart hur spänd och nervös jag var, så hon sa att jag skulle ta det lugnt och andas ordentligt för jag kunde ju det här.. Sen vart det helt plötsligt dags att köra bort mot mitt största test i livet, och jag kände mig lite si sådär med tanke på hur illa det hade gått precis innan. Vi parkerade och satt och pratade lite innan vi gick ur bilen för att invänta min inspektör. Och när jag ser en kvinna komma emot mig så tänker jag att ”Nu gäller det, nu är det dags att skärpa till sig!!”
Jag fick börja med att visa mitt Id-kort, och hon berättade lite om hur det hela skulle gå till, sedan så skulle vi börja med en säkerhetskontroll, och jag skulle kontrollera belysningen på bilen. Sagt och gjort så började jag gå igenom all belysning och samtidigt berättade jag varför en viss belysning ska vara på. Det tog säkert 5-10 minuter, sedan sa hon ”Bra, du prickade in allt, det var riktigt bra att du berättade varför man ska ha en viss belysning på, nu kan du återställa allt till normal läge igen så kör vi en runda”.. Och hon märkte nog att jag var lite nervös, så hon började fråga mig om lite små saker, och även hur min sommar kommer att vara. Och tack vare det så släppte all nervositet. Efter det lilla samtalet så kändes det jätte lugnt, vad exakt jag fick göra finns att läsa på listan här nedanför:

* Säkerhetskontroll (belysningen)
* Parkering
* Körning i vägarbetsområden
* Självständig körning mot mål
* Cirkulationsplats
* Gatukorsning
* Oskyddade trafikanter
* Vändning
* Start i lutning
* Backning
* Sväng från landsväg
* Infart/körning på landsväg

Jag kan lugnt säga att jag bokstavligt talat hoppade ut ur bilen och gav min trafiklärare världens största bamse kram när vi kom tillbaka till trafikverkets kontor och min inspektör sa dom orden som vi alla vill höra.. ”Du kör jättebra, jag har absolut inget att anmärka på, så jag kan glädja dig med att säga att din körning är mer än väl godkänd!” och även inspektören fick sig en jätte stor tack kram efter att hon hade kommit ut ur bilen och ville gratulera mig lite extra framför min körlärare, för utan henne som inspektör så hade jag med största sannolikhet inte klarat uppkörning. Det kan jag iofs inte säga helt säkert, men hon fick mig att känna mig så lugn och fokuserad när jag körde, så jag har svårt att tänka mig att en annan inspektör skulle vara lika underbar!!

Så nu har man vart ute och kört lite i stort sätt varje dag, och nu när det har varit så fint väder så har det blivit några bilresor till stranden med sambon och våra vänner, livet är underbart med körkortet fixat, det har varit värt varenda minut av allt slit man har lagt ner, och även varenda krona som man har lagt ut på körlektioner..

Så ni som håller på just nu och sliter och känner att det finns inget slut på detta kapitel, till er kan jag säga att det finns ett slut, ni får bara borra ner huvudet ännu mera och kämpa er igen detta. Jag kan med egen erfarenhet säga att det kommer vara värt det!!
Lycka till allihopa!!!
Gäst 2013-07-12 14:29 ! Citera #
Stort tack! För uppmuntrade ord och din historia.
Du körde alltså manuell bil på uppkörningen?

Kändes som du fick inte bara körkortet, men även körglädje på köpet! :D
Jossan-88 2013-07-12 18:17 ! Citera #
Ja det stämmer att jag körde upp med manuell bil, jag har aldrig kört en automat, men tycker att det skulle vara skönt att ha en sådan när man kör mycket i stadstrafik ;)

Tack för att du gillade min historia om vägen till mitt körkort, och du har helt rätt, jag fick något mera än bara körkortet den dagen.. Jag fullkomligt älskar att köra bil, men det gör väl dom flesta när man nyss har tagit körkort :)
Så jag är ute och kör lite i stort sätt varje dag. Och imorgon ska jag göra min längsta resa någonsin, jag om min sambo ska åka och hälsa på min mamma, och det är lite drygt 11 mil hem till henne, så det kommer bli spännande, men jag har sagt att det kommer bli minst 2 stopp på vägen, eftersom jag inte är van att köra så långt i ett sträck. Så det gäller att dela upp sträckan så man inte kör omkring på vägen och känner sig trött eller oengagerad. Risken är ju rätt stor för sånt om man åker en längre sträcka.. Så vi kommer stanna för lite fika och att man då även hinner sträcka på benen en smula innan man åker vidare :D
Jossan-88 2013-07-15 13:11 ! Citera #
En liten rättelse, det var hela 13 mil hem till min mamma, så totalt sätt vart det 26 mil den dagen. Och vi stannade bara en gång efter vägen för lite fika och ben sträckning både på dit och hem vägen. Men det kändes i armarna dagen efter att man hade kört så pass långt. :) Men gud vilka dårar det finns i trafiken, man blir alldeles häpen hur folk vågar göra vissa omkörningar!
Jossan88 2016-01-20 21:24 ! Citera #
Svårt att tänka mig att det har gått över 2 år sedan man tog sitt körkort, men när jag läser igenom det jag då skrev så får jag samma känslor i kroppen som jag hade då :D

Hoppas att denna tråd har sporrat andra till att verkligen ”borra ner huvudet lite extra och kämpa sig igenom detta” :)

Lycka till allihopa :D
Lotta 2016-01-21 20:53 ! Citera #
Kul att läsa!!! Känner precis som du! Min erfarenhet kring uppkörningen är nästan helt identisk som din :-)
Jag har haft körkort sen 5 januari och har varit ute och kört varje dag sen dess! ;-) Längtar tills väglaget blir bättre, att det inte är så halt. Nu måste man ju vara lite försiktig och så slirar man runt en hel del!
Jossan88 2016-01-21 21:44 ! Citera #
Lotta 2016-01-21
Kul att läsa!!! Känner precis som du! Min erfarenhet kring uppkörningen är nästan helt identisk som din :-)
Jag har haft körkort sen 5 januari och har varit ute och kört varje dag sen dess! ;-) Längtar tills väglaget blir bättre, att det inte är så halt. Nu måste man ju vara lite försiktig och så slirar man runt en hel del!
Stort grattis till körkortet! :D

Ja nu är vägarna riktigt hala, så det gäller att ta det lugnt, men även när det är sommar och bra underlag gäller det att ta det lugnt :)

Roligt att din uppkörning var nästan identisk med min :)
Vart körde du upp? Själv körde jag upp i Katrineholm och fick en super trevlig inspektör som kom från Eskilstuna eftersom Katrineholm inte har något kontor för Trafikverket :D
soso 2016-01-25 22:34 ! Citera #
Din uppkörning var nästan lika min uppkörning fick mitt körkort den12 januari i år. Var också nervös inför uppkörningen , men sen fick jag en jätte trevlig inspektör. Han pratade med mig så jag slappnade av under uppkörningen och all nervositet försvann och jag körde perfekt. Jag blev så lugn och självsäker.
Fick också kolla belysningen i säkerhetskontrollen.
villaområde högerregeln.
Landsväg.
Backparkering.
Motorväg.
Köra självständig till mål.
Rondell.
Vänstersväng.
Sedan tillbaka till trafikverket.
Där fick jag den glädjande beskedet. Han sa att han gjorde en helhetsbedömning och tyckte att körde jätte bra och blev godkänd.
Vill tillägga att jag klarade båda teorin och uppkörningen från första försöket.
Tessan 2016-01-26 07:57 ! Citera #
Hej ocv grattis till era körkort :) ska själv köra upp den 23:e feb . Har ni tips på hur man ska göra i tex skarpa vänster svängar , placering av bil mm
Tessan 2016-01-26 07:58 ! Citera #
Hej ocv grattis till era körkort :) ska själv köra upp den 23:e feb . Har ni tips på hur man ska göra i tex skarpa vänster svängar , placering av bil mm kör i Katrineholm

Senaste foruminläggen

Rubrik
10
I dag 10:06
8
I dag 04:58
4
I dag 03:29
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor