Nu har man snart haft körkort i en hel vecka, och tänkte berätta lite hur min uppkörning gick till. Ni som har läst mina tidigare inlägg kommer säkert känna igen det jag skriver nu
Morgonen började med att jag hade en vanlig körlektion som skulle ha börjat klockan 09.00 men min körlärare på trafikskolan undrade om vi kunde börja 09,15 istället bara för att slippa vänta 20 minuter innan det var dags att köra bort mot trafikverkets lilla kontor där vi skulle vara klockan 10.00. Och det tyckte jag var helt okej, nå väl, när det var dags att köra sin körlektion så märkte jag att jag var otroligt spänd och nervös, jag gjorde en hel del små misstag som man absolut inte får göra, glömde bort att kolla döda vinkeln, samt titta ordentligt i högerregelskorsningar.. Och min körlärare märkte ju självklart hur spänd och nervös jag var, så hon sa att jag skulle ta det lugnt och andas ordentligt för jag kunde ju det här.. Sen vart det helt plötsligt dags att köra bort mot mitt största test i livet, och jag kände mig lite si sådär med tanke på hur illa det hade gått precis innan. Vi parkerade och satt och pratade lite innan vi gick ur bilen för att invänta min inspektör. Och när jag ser en kvinna komma emot mig så tänker jag att ”Nu gäller det, nu är det dags att skärpa till sig!!”
Jag fick börja med att visa mitt Id-kort, och hon berättade lite om hur det hela skulle gå till, sedan så skulle vi börja med en säkerhetskontroll, och jag skulle kontrollera belysningen på bilen. Sagt och gjort så började jag gå igenom all belysning och samtidigt berättade jag varför en viss belysning ska vara på. Det tog säkert 5-10 minuter, sedan sa hon ”Bra, du prickade in allt, det var riktigt bra att du berättade varför man ska ha en viss belysning på, nu kan du återställa allt till normal läge igen så kör vi en runda”.. Och hon märkte nog att jag var lite nervös, så hon började fråga mig om lite små saker, och även hur min sommar kommer att vara. Och tack vare det så släppte all nervositet. Efter det lilla samtalet så kändes det jätte lugnt, vad exakt jag fick göra finns att läsa på listan här nedanför:
* Säkerhetskontroll (belysningen)
* Parkering
* Körning i vägarbetsområden
* Självständig körning mot mål
* Cirkulationsplats
* Gatukorsning
* Oskyddade trafikanter
* Vändning
* Start i lutning
* Backning
* Sväng från landsväg
* Infart/körning på landsväg
Jag kan lugnt säga att jag bokstavligt talat hoppade ut ur bilen och gav min trafiklärare världens största bamse kram när vi kom tillbaka till trafikverkets kontor och min inspektör sa dom orden som vi alla vill höra.. ”Du kör jättebra, jag har absolut inget att anmärka på, så jag kan glädja dig med att säga att din körning är mer än väl godkänd!” och även inspektören fick sig en jätte stor tack kram efter att hon hade kommit ut ur bilen och ville gratulera mig lite extra framför min körlärare, för utan henne som inspektör så hade jag med största sannolikhet inte klarat uppkörning. Det kan jag iofs inte säga helt säkert, men hon fick mig att känna mig så lugn och fokuserad när jag körde, så jag har svårt att tänka mig att en annan inspektör skulle vara lika underbar!!
Så nu har man vart ute och kört lite i stort sätt varje dag, och nu när det har varit så fint väder så har det blivit några bilresor till stranden med sambon och våra vänner, livet är underbart med körkortet fixat, det har varit värt varenda minut av allt slit man har lagt ner, och även varenda krona som man har lagt ut på körlektioner..
Så ni som håller på just nu och sliter och känner att det finns inget slut på detta kapitel, till er kan jag säga att det finns ett slut, ni får bara borra ner huvudet ännu mera och kämpa er igen detta. Jag kan med egen erfarenhet säga att det kommer vara värt det!!
Lycka till allihopa!!!