Hur backar man runt ett hörn??
Vilka bra tips!
min körlärare sa även att det mesta (ca 80%) av uppmärksamheten ska ligga bakåt (bakrutan) eftersom det är ditåt jag ska, sen 10% i höger backspegel och ha koll på trottoarkanten, och resterande 10% i vänster backspegel och framåt så jag har koll på om det kommer cyklister eller andra trafikanter.
Jag hade också problem med att backa runt hörn då jag körde alldeles för fort. Bilen hann inte hamna där jag ville och det resulterade i att jag körde upp på trottoaren iställe för på vägen. Nu har jag fått göra detta moment med min trafiklärare en gång ochjag förstod direkt.
Numera kör jag mycket långsamt (krypkör), har hela kroppen vriden så att jag ser ut genom bakrutan. Sedan får man tänka på att sidospeglarna ger en ganska felaktigbild och att man kan närma sig kanten (trottoaren) mer än vad spegeln visar.
Det kan bli lite lättare när du backar om du vänder dig och tittar rakt bak ut. Då, och eftersom du kör så långsamt, kan det räcka att ha bara en hand på ratten.
Jag kan inte förstå att det över huvud taget är tillåtet att backa runt hörn. Här i Norrland har vi skyhöga plogkarmar som gör att man inte ser någonting alls, det är hel omöjligt, i en sån situation som när man ska backa runt ett hörn. Och på sommaren så finns det ju massa häckar överallt, så förstår verkligen inte hur det kan vara tillåtet då det är fullkomligt omöjligt att se om det kommer någon eller något i körfältet som du backar in på?
Sanjoh94: Du har mycket att lära om bilkörning du! *s*
Det jag har fått lära mig av min pappa är att när man backar runt ett hörn så använder man sidospeglarna mycket, den till höger då. Då ska du först backa så att du backar lite mindre än halva bilen rakt bakåt, precis vid krökningen ska det vara ungefär en halv meter mellan bilen och krökningen, man kan kolla av så att baksätets dörrhandtag, till höger, är en halv meter från krökningen. När det är en halv meter så kan du börja vrida ratten åt höger lite grann och fortsätta backa och sen får man köra på lite känsla och vrida ännu mer åt höger. Det måste inte vara perfekt första gången, det går ju alltid att korrigera om du kommer för långt ut från trottarkanten, genom att vrida åt höger och sen backa rakt bakåt. Jag är inte så bra på att förklara men jag hoppas att det underlättar för någon i alla fall!
Yvvet! Jag hoppas verkligen att du tittar åt rätt håll när du backar och inte förlitar dig på sidospeglarna alltför mycket!!! Din avsökning skall vara ca 70% genom bakrutan! 10% i vardera sidospeglar och 10% framåt! Poängen är att du skall titta åt det håll du kör bilen och titta långt bak, precis som när du kör framåt!
Använder du huvudsakligen sidospeglarna lär du bli kuggad!
Detta verkar SVÅRT!! har inte övat på detta ännu men hoppas att jag kan använda mig av tipsen här
Tack för bra tips!
Ska ut och öva på detta imorgon så jag är väl förberedd för uppkörningen.
Senaste foruminläggen
Rubrik