Start > Körkortsforum > Hur backar man runt ett hörn??

Hur backar man runt ett hörn??

brumbrumjulia 2009-07-07 19:59 ! Citera #
Jag är jättedålig, skulle uppskatta lite tips°
Work90 2009-07-08 23:59 ! Citera #
Tänk att du backar in på en parkeringsplats istället. det undelättar mkt mer. Backa, kolla och vrid ratten.
Vekling 2009-07-09 13:18 ! Citera #
För det första gör du det enklast för dig själv att välja ett gatuhörn där det finns ytterst lite trafik. Körfram bredvid kantstenen med en bits mellan rum för att få plats att arbeta med för eventuellt korrigering. Innan du sätter igång att backa är det mycket viktigt att du har full kontroll av trafiken framifrån, bakifrån och bredvid dig. Sen är det dags att börja backa, du har behöver inte ha bråttom när du backar runt gatuhörn och det är inget att rekommendera eftersom att de oftast blir fel då. När du har backat så pass långt att hjulen är där hörnet ”svänger” är det dags att vrida om ratten. Se hela tiden till att du har uppsikt över allt runt bilen för att minimera riskerna för en olycka. Eventuell felplacering kan efter att du rätat upp bilen rakt korrigeras!

- Vekling
sevo 2009-07-09 16:00 ! Citera #
Gasa på lite och sväng svårt är det inte tänk inte på att bilen ska stanna !
majan 2009-07-26 14:12 ! Citera #
Ett bra tips är att använda sidospeglarna mycket och då främst höger som är mot kanten. Vinkla höger sidospegel nedåt mot marken och kanske även innåt så att du tydligt ser bilens sida och däck samt trottoarkanten. Då är det lättare att upptäcka om du hamnar för långt ifrån kanten eller riskerar köra upp på trottoaren. Kom dock ihåg att alltid ha uppsikt runt omkring och bakom bilen och inte störa övrig trafik. När backningen är klar - Kom ihåg att ställa tillbaka sidospegeln!! Lycka till :)
StinaJo 2009-07-28 16:25 ! Citera #
Jag anser att det viktigaste när man backar runt ett hörn är att man gör det långsamt, när du inte längre ser hörnet i den högra sidospegeln så svänger du och rätar upp när du ser trotoarkanten igen. - Var noga med att se dig om!
Gäst 2009-08-01 11:58 ! Citera #
Jätte bra tips men ska bara lägga till en grej! Min körskolelärare har sagt till mig att på uppkörning får man inte kolla i backspeglarna medan man kör! Ska man kolla i dom måste man först stanna bilen. Detta för att man ska ha blicken bakåt hela tiden ifall någon liten unge eller annat skulle springa förbi.
Jebo 2009-08-05 10:04 ! Citera #
Gjorde just detta på en körlektion nyligen och de här instruktionerna fick jag:
Stanna bilen (stäng inte av den), växla ned till 1:ans växel, ta av dig/dra ned axelremmen på säkerhetsbältet (du behöver inte ha det när du backar eller parkerar), vrid dig i stolen så du ser hela bakrutan och när du kollat alla vinklar (back-/sidospeglar & bakruta), börja krypköra när du har fri sikt.Fortsätt kolla alla vinklar frekvent, backa sakta (fortsätt krypa ;))när du inte längre ser hörnet du ska backa runt, gör fullt utslag på ratten. Fortsätt kryp o kolla dig runtomkring och räta upp bilen när du är runt hörnet.
Kom ihåg att du har väjningsplikt mot ALLA runtomkring dig när du backar.

Hemligheten om jag förstått det rätt är att ta det så lugnt att man hela tiden har kontroll över bilen o omgivningen.:)
Gäst 2009-08-05 19:17 ! Citera #
Precis som Jebo säger. Ständigt uppsikt överallt men håll också bra koll i höger sidospegel så du ser trottoarkanten, så att du är nära den, men kör inte upp på den. Ett annat tips är att när du vänder dig om och kollar bakåt så kan du kolla på fönsterrutan som ser ut som en triangel precis bakom baksätet, det närmast trotoarkanten. Om du kollar på den tills att du inte längre kan se trotoaren så ska du köra långsamt men med fullt anslag på ratten så att du nu är rak mot den gata du skulle backa in på. Tänk också på att du inte ska stanna direkt efter att du backat precis bakom hörnet utan 2 billängder från korsningen, 10 meter alltså. Du får heller inte blocker någon utfart eller liknande.

Good luck.
cbt 2009-08-06 15:45 ! Citera #
StinaJo
Jag anser att det viktigaste när man backar runt ett hörn är att man gör det långsamt, när du inte längre ser hörnet i den högra sidospegeln så svänger du och rätar upp när du ser trotoarkanten igen. - Var noga med att se dig om!

Låter som ett klokt förslag, anpassa hastigheten.

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I går 22:41
1
I går 22:06
2
I går 12:10
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo