Hej blossom
Det är så här att miljökörning bör endast tillämpas när situationen tillåter det. Säkerheten går före all miljökörning, så om du behöver ligga på 1an i 30 min för att det är säkrast så, ja då får du ju göra det.
Självklart får du använda fotbromsen efter och innan du motorbromsar. Jag själv brukar fotbromsa lite när jag närmar mig ett trafikljus så att jag tex kan få in 3an eller 2an och sen släpper gas och broms och låter bilen rulla fram, då motorbromsar bilen. 2an och 3an är växlarna som ger bäst motorbroms. Så ja du får använda fotbroms under din körning när som helst, men helst ska du ju kolla långt fram och läsa av situationen. Kommer du från en rondell och det är 70km/h som gäller och längre fram är det ett rödljus eller nåt så är det ju onödigt att gasa upp till 70 för att 4 sekunder senare behöva bromsa till 0, gör man det på uppkörningen... Ja då kuggar man på miljökörning.
När man har en bil framför sig så uppfattar man ofta väldigt snabbt vad den gör, om den går upp eller ner i hastighet osv. Om du är osäker på om bakomvarande uppfattat vad du ska göra kan du ju trycka på bromspedalen lätt, då tänds bromsljuset men det blir ingen bromskraft, alltså du använder inte bromsen men du signalerar för bakomvarande att du minskar hastigheten med bromsljuset.
Frikoppla ska du endast göra vid korta stopp vid trafikljus osv (när du växlar såklart), är stoppet längre än 1 minut bör du stänga av motorn. När du frikopplar(alltså trycker ner kopplingen helt) så sprutas det mer bränsle in i motorn för att hålla igång den när bilen inte rullar. Nej det är inte särskilt miljövänligt men det drar oftast mindre bränsle än när man lägger växeln i friläge. Men det beror också på vad det är för bil man kör, nya miljövänliga bilar stängs av när man lägger växeln i friläge och släpper kopplingen. Sen startar de igen när man växlar till 1an. Fråga din handledare han bör kunna hjälpa dig med detta
Hoppas det hjälpte något