Start > Körkortsforum > Döda vinkeln cirkulationsplats

Döda vinkeln cirkulationsplats

Cirkulation 2013-06-30 14:40 ! Citera #
Ska man kontrollera döda vinkeln innan man lämnar en cirkulationsplats eller innan man slår på blinkers, eller ska man kontrollera döda vinkeln innan man slår på blinkersen och ännu en gång innan man lämnar cirkulationsplatsen?

Jag vet att man ska kolla döda vinkeln om man ligger i vänster körfält och ska köra ut men inte om man kör i en enfilig cirkulationsplats eller är placerad i höger körfält.

Hur gör man vid vanliga svängar i korsningar? Backspegel > ytterspegel > döda vinkeln > blinkers > när jag närmar mig > backspegel > ytterspegel > döda vinkeln > sväng?
Cirkulation 2013-07-02 11:59 ! Citera #
Ingen? :)
Felicia 2013-07-02 12:56 ! Citera #
Det jag lärt mig är att man ska alltid ta blinkers efter att man tittat överallt, och sen när man svänger tittar man en gång till :)
Cirkulation 2013-07-02 13:02 ! Citera #
Okej, tack :) Det var du som klarade uppkörningen va?

Har uppkörning på fredag och vill inte göra några misstag, något annat du kan tipsa om som man ska tänka på? :)
Cirkulation 2013-07-02 13:06 ! Citera #
Samma sak innan man slår på blinkers för att svänga eller innan man slår på blinkers när man ska svänga vänster i cirkulation så ska döda vinkeln kontrolleras?
Felicia 2013-07-02 13:22 ! Citera #
Yes, klarade den idag :)

Jag hade en sån tur att jag fick exakt samma rutt som jag åkte med körskolan tidigt imorse.

Det jag tänkte på extra mycket var att titta HELA TIDEN och ÖVERALLT, hellre för mycket än för lite.

Sen höll jag en låg hastighet överlag, och alltid vara beredd på bromsen när högerregel gällde i tätbebyggt område. Ibland körde jag så långsamt som 35 km/h när det var 50km/h, men han anmärkte ingenting om det.

Jag motorbromsade extremt mycket också! Jag tror att hela attityden och att visa att man har lärt sig hur man svänger etc. är viktigt. Man kör ju verkligen inte som en van förare men tror inte riktigt det är meningen heller.

Sen hade jag en extremt sträng och jobbig körlärare som gjorde att jag var otroligt detaljerad i allt jag gjorde.

STORT lycka till! Se till att inte vara för nervös bara!
Felicia 2013-07-02 13:26 ! Citera #
Angående när man ska svänga vänster i cirkulation, jag skulle kolla döda vinkeln till höger innan jag svängde efter att jag blinkat!

Senaste foruminläggen

Rubrik
4
I går 14:32
3
I går 14:28
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov