Start > Körkortsforum > Kuggad uppkörning idag :(

Kuggad uppkörning idag :(

carrobarro 2013-06-24 16:58 ! Citera #
Hej allesammans! Måste bara få skriva av mig...

Jag gjorde min första uppkörning i Sollentuna idag som jag kuggade på. Måste vänta 1,5 månad till nästa förarprov. Och om jag inte klarar det då måste jag göra om teoriprovet också vilket känns väldigt surt..

Jag hade en lektion precis innan uppkörningen med min trafiklärare och när jag bad om att få gå igenom säkerhetskontrollen en sista gång så himlade han med ögonen, och verkade helt enkelt inte alls tro på mig. Det gjorde att jag tappade mycket självförtroende, och blev allt mer nervös.

Hur som helst så kuggade jag för att jag körde på 2an vid en korsning med skymd sikt. Fick även motorstopp en gång. Sedan så kollade jag tydligen döda vinkeln under onödiga tillfällen. Min syster, som har körkort sedan 2,5 år tillbaka, har sagt att det var bra att kolla döda vinkeln, och hellre för många gånger än för få. När är det egentligen man ska kolla döda vinkeln? Är det endast när man byter körfält och backar?

Känner mig riktigt dålig. Vet inte om jag kommer att kunna behärska nervositeten inför nästa uppkörning. Har ni några tips? Uppskattas!!
Jossan-88 2013-06-24 18:44 ! Citera #
Vad tråkigt att höra, och jag tror inte att du vart kuggad för att du fick motorstopp. Sånt brukar dom ha överseende med så länge det inte händer i varje korsning man stannar till vid.

Men däremot tror jag att du kuggade p.g.a att du körde på 2an igenom en skymd korsning, där ska man smyga fram på ettans växel. Det har iaf jag fått lära mig, för då hinner man att stanna till om det nu skulle dyka fram nått. Kör du på 2an så har du för hög fart in i korsningen och då hinner du inte stanna i tid om det skulle behövas.

Måste säga att det var dåligt gjort av din trafiklärare att himla med ögonen bara för att du ville gå igenom säkerhetskontrollen. Sånt brukar annars trafiklärare rekommendera att man gör det.
Angående döda vinkeln så ska den alltid kollas när du ska flytta bilen i sidled, så varje gång du ska svänga i korsning, byta fil, backa o.s.v så du alltid kolla döda vinkeln..
Stort lycka till vid nästa uppkörning!!
carrobarro 2013-06-24 19:18 ! Citera #
Tack så mycket!

Jag kollade döda vinkeln varje gång jag flyttade bilen i sidled, men en del gånger var det onödigt. Förstår inte riktigt varför... Visst ska man även kolla döda vinkeln vid vänstersvängar?
CarroCarro 2013-06-24 21:16 ! Citera #
1,5 månads väntetid för ny uppkörningstid?Körde du upp som privatist?
Jossan-88 2013-06-24 23:18 ! Citera #
carrobarro
Tack så mycket!

Jag kollade döda vinkeln varje gång jag flyttade bilen i sidled, men en del gånger var det onödigt. Förstår inte riktigt varför... Visst ska man även kolla döda vinkeln vid vänstersvängar?

Absolut att du ska kolla döda vinkeln när du ska svänga till vänster. Man ska alltid kolla döda vinkeln när man svänger, oavsett vilket håll man ska svänga åt. Tyckte inspektören att det var onödigt att kollade döda vinkeln när du skulle svänga vänster??
carrobarro 2013-06-25 00:07 ! Citera #
CarroCarro
1,5 månads väntetid för ny uppkörningstid?Körde du upp som privatist?

Jag har kört på skola och hade även en lånebil, så nej, inte privat! Jag antar att det är många som vill ta körkort nu under sommaren, därav väntetiden.

Jossan-88
Absolut att du ska kolla döda vinkeln när du ska svänga till vänster. Man ska alltid kolla döda vinkeln när man svänger, oavsett vilket håll man ska svänga åt. Tyckte inspektören att det var onödigt att kollade döda vinkeln när du skulle svänga vänster??

Jag är jätteförvirrad just nu... Ja, hon tyckte att det var onödigt eftersom jag ändå inte kunde se någonting. Borde ha ställt mer frågor om det. Men tror att jag ska boka fler körlektioner så kanske jag kan få något svar på det.
Jossan-88 2013-06-25 09:51 ! Citera #
Det där tycker jag låter jätte konstigt att hon kunde säga så, för alla säger ju att man alltid ska kolla döda vinkeln. Samt så står det ju även det i körkortsboken.. Men nu vet jag inte hur det ser ut på platsen som hon tyckte så, skulle kunna hålla med henne om du hade nått fast hinder på din vänstersida som gjorde att ingen skulle ha någon möjlighet att smyga upp där när du placerade bilen till vänster, men om det var i en vanlig korsning så tycker jag att hon gjorde fel..
Inspektörn 2013-06-25 19:30 ! Citera #
Hur skymda var de ”skymda” korsningarna? Var det höga häckar där du inte såg något överhuvudtaget in till höger?
driv3r 2013-06-26 08:13 ! Citera #
Jag kuggade min första uppkörning pga av samma sak, kom lite för snabbt till skymd korsning, då kugga han mig på avsökning, trafiksäkerheten etc.. Ska jag ge dig ett råd som jag gjorde? Gå alltid ner till 1an vid skymda korsningar även om det känns onödigt. Gjorde det 3 gånger på min andra uppkörning(vilken jag klara) och han gav mig beröm varje gång jag gjorde det. Sen döda vinkeln bör du ju veta när du ska kolla, annars räcker det ju med att kolla i backspeglarna. Ge inte upp :) du är väldigt nära! Lycka till
ekm 2013-06-26 09:05 ! Citera #
Sant, ifall det är en skymd korsning borde du går ner till ettan, just in case. Jag hade uppkörning igår (godkänd) och jag skulle svänga till vänster i en korsning med två körfält, då vart det en lastbil som skulle svänga höger så han döljde det som kunde komma på vägen jag skulle köra på, så jag stannade istället och lät lastbilen köra iväg lite och tittade både höger och vänster och kollade att det var klart, sen körde jag :) hon sa inget men kan garantera att jag borde ha gjort rätt. :D

Senaste foruminläggen

Rubrik
11
I dag 17:36
5
I dag 14:05
8
I dag 04:58
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov