Start > Körkortsforum > Uppkörning om 2 dagar - 2 daga…

Uppkörning om 2 dagar - 2 dagar innan jag lämnar Sverige

Iglos 2013-06-23 22:11 ! Citera #
Tjena allihop! Innan jag börjar denna tråden, vill jag be om ursäkt - jag är inte så bra på svenska :( Men jag försöker verkligen!

Jag har min uppkörning och teoriprov på tisdag. Om 2 jävla dagar. 2 dagar efter detta ska jag resa - antagligen flytta till Färöarna igen.

Jag är, som alla är, skitnervös. Det känns som att jag inte lärt mig allt som jag egentligen skulle haft. Tx: när jag ska köra bort ifrån motorvägen, avfart eller vad det nu heter. Hur gör jag? Min lärare var aldrig så clear när jag lärde hur man skulle göra. Asså såhär har jag förstått det: Börja blinka 200-400 meter innan - köra så långt ut på höger sida som möjligt - bromsa - växla ner till typ 3:an - och woopidy woop - bortifrån motorvägen. Har jag rätt? Nej? Är så himla osäker.

Mit ”main problem” med uppkörningen är att denna månaden har varit jätte stressig för mig. Jag skall, som sagt, resa 2 dagar efter uppkörningen - och antagligen flytta hem till Färöarna. Hur ska jag tackla detta? Min pappa har betalat ungefär 25.000 spänn, och jag får skitdåligt samvete när jag tänker på att jag möjligen blir kuggad på första försöket.

Största problemen inför uppkörningen: är så jävla himla skit asnervös, samvetet är idiot, är rädd för att jag måste annullera min resa för att boka nya tider, motorvägen och mycket, mycket mer.

Hur hade ni gjort om ni var i min situation? :(

Tack så mycket att nu pallar läsa detta.

Mvh
En asrädd kille från Färöarna.
glad37 2013-06-24 11:40 ! Citera #
Börja med att koppla bort resan, då körkortet för tillfället är viktigare att lägga all din fokus på.

Viktigaste när du kör av motorvägen är att inte sakta ner för mycket PÅ motorvägen så du hindrar trafiken bakom dig, utan använd avfarten för att sakta ner.

Jag börjar blinka ca 500 meter innan, lägger mig till höger, och ca 150-200 meter innan släpper jag gasen.
Sen när jag är på avfarten så växlar jag ner och motorbromsar (släpp upp kopplingen försiktigt) för att få ner hastigheten mer och mot slutet använder jag även bromsen.

Tänk på uppkörningen som en vanlig lektion, bara att du nu ska visa att du KAN köra själv. :)
Ett bra tips är att ta en lektion innan uppkörningen för att bli lite varm och avslappnad.

Lycka till! 8-)

Senaste foruminläggen

Rubrik
11
I dag 17:36
5
I dag 14:05
8
I dag 04:58
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov