Start > Körkortsforum > Filbyte, placering + lite fråg…

Filbyte, placering + lite frågor

Blizzen 2013-06-20 23:47 ! Citera #
Det jobbigaste för mig när jag kör är att jag är lite av en övertänkare. Har självklart tänkt på en massa situationer :P
Har en ny uppkörning till veckan och vill verkligen sätta den! Sist var min avsökning samt samspel i trafiken verkligen dålig för att jag hamnade i situationer som jag övertänkte och vart kuggad. Har tränat en massa varje dag men frågorna bara cirkulerar i huvudet på mig på dessa punkter:

Några frågor som dykt upp för mig,

1. En bred enkelriktad väg, jag närmar mig en korsning med väjningsplikt längre fram. Hur bör jag placera bilen här
om jag är osäker vs säker vilket håll jag ska åt? Ligger jag åt höger och ska svänga vänster, räknas det som körfältsbyte om vägen är så pass bred även om inga markeringar finns? Blir så otroligt förvirrad när körfält är väldigt breda och det inte framgår att det är två körfält, gäller även på icke enkelriktade gator med mer trafik. Räknas det som körfältsbyte om jag flyttar mig från höger till vänster?

2. Jag vet hur ett körfältsbyte går till men det jag är osäker på och min körskola inte direkt haft några bra förklaringar på är när man bör AVSTÅ från ett körfältsbyte? I stadstrafik och jag måste byta körfält för att följa anvisningar ser jag ett en bil ligger bakom mig, bör jag avstå från att blinka och allting eller bara vara mer tydlig och blinka för att sedan avvakta en kort stund innan bytet? Min körlärare säger att jag måste blinka även om det är trångt för andra inte är tankeläsare men kan inte det anses vara olämpligt i vissa tillfällen? När vet jag att den bakom förstått vad jag vill göra, ska jag avbryta om dom inte ger mig mer avstånd? (Detta händer sällan i min stad då alla bara trycker ihop sig och kör som idioter)

3. Om det är mycket trafik bakom vid en planering för vänstersväng från landsväg, kan jag enligt boken svänga höger på lämplig plats för att sedan vända men enligt min lärare så kan jag även köra in på väggrenen och släppa förbi dom bakom innan sväng. Detta gör mig helt förvirrad också?! Det ska väl göras en bra bit innan svängen, ska jag då alltså sänka farten en aning? Tänker bara att detta händer på uppkörningen och den bakom inte väljer att köra om mig, då blir jag fast i en panik situation tack vare all press..

Skulle verkligen vara evigt tacksam för lite hjälp! ;)
driv3r 2013-06-22 12:58 ! Citera #
1. Om vägen är enkelriktad och det inte finns markeringar så NEJ det är inte körfältsbyte. Men det är fortfarande en sidoförflyttning och det är lag på att använda blinkers då, så när du kör upp använd blinkers och kolla döda vinkeln för att visa att du är uppmärksam osv.

2. Beror på hastighet och situation. Du ska själv kunna bedöma det, tex inne i stan där 50 gäller så är det nog inte problem att blinka, avvakta och göra körfältsbytet men på motorväg och landsväg så är det högre hastighet som gäller och då bör du kolla ”mer” noga i speglarna om bakomvarande har förstått vad du ska göra. Hur som helst man ska hjälpa varandra i trafiken, så även om det är kö och du vill byta körfält bör det inte vara några problem att göra det, blinka bara i god tid sen kan du smyga dig in i andra körfältet. Dock kan jag säga att detta irriterar lite :D ... även mig.

3. Jag själv brukar blinka flera sekunder innan, trycker till bromsen lite så att bromsljuset tänds men jag bromsar inte från början, när jag har märkt att bakomvarande börjat sänka hastigheten så börjar jag bromsa, sen försöker jag alltid köra in i en bussficka eller hållplats och stanna eller svänger höger in på någon väg där jag kan vända. Det är INTE tillåtet att stanna på vägrenen förutom om en olycka har skett eller motorhaveri, dock kan du KÖRA i lägre hastighet på vägrenen för att underlätta omkörningar och högersväng osv. Försök att inte sänka farten mer än nödvändigt för då ökar risken för påkörning bakifrån.

Hoppas det hjälper, bara fråga om du undrar något mer

Senaste foruminläggen

Rubrik
4
I går 14:32
3
I går 14:28
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest