Det jobbigaste för mig när jag kör är att jag är lite av en övertänkare. Har självklart tänkt på en massa situationer :P
Har en ny uppkörning till veckan och vill verkligen sätta den! Sist var min avsökning samt samspel i trafiken verkligen dålig för att jag hamnade i situationer som jag övertänkte och vart kuggad. Har tränat en massa varje dag men frågorna bara cirkulerar i huvudet på mig på dessa punkter:
Några frågor som dykt upp för mig,
1. En bred enkelriktad väg, jag närmar mig en korsning med väjningsplikt längre fram. Hur bör jag placera bilen här
om jag är osäker vs säker vilket håll jag ska åt? Ligger jag åt höger och ska svänga vänster, räknas det som körfältsbyte om vägen är så pass bred även om inga markeringar finns? Blir så otroligt förvirrad när körfält är väldigt breda och det inte framgår att det är två körfält, gäller även på icke enkelriktade gator med mer trafik. Räknas det som körfältsbyte om jag flyttar mig från höger till vänster?
2. Jag vet hur ett körfältsbyte går till men det jag är osäker på och min körskola inte direkt haft några bra förklaringar på är när man bör AVSTÅ från ett körfältsbyte? I stadstrafik och jag måste byta körfält för att följa anvisningar ser jag ett en bil ligger bakom mig, bör jag avstå från att blinka och allting eller bara vara mer tydlig och blinka för att sedan avvakta en kort stund innan bytet? Min körlärare säger att jag måste blinka även om det är trångt för andra inte är tankeläsare men kan inte det anses vara olämpligt i vissa tillfällen? När vet jag att den bakom förstått vad jag vill göra, ska jag avbryta om dom inte ger mig mer avstånd? (Detta händer sällan i min stad då alla bara trycker ihop sig och kör som idioter)
3. Om det är mycket trafik bakom vid en planering för vänstersväng från landsväg, kan jag enligt boken svänga höger på lämplig plats för att sedan vända men enligt min lärare så kan jag även köra in på väggrenen och släppa förbi dom bakom innan sväng. Detta gör mig helt förvirrad också?! Det ska väl göras en bra bit innan svängen, ska jag då alltså sänka farten en aning? Tänker bara att detta händer på uppkörningen och den bakom inte väljer att köra om mig, då blir jag fast i en panik situation tack vare all press..
Skulle verkligen vara evigt tacksam för lite hjälp!