Start > Körkortsforum > Min uppkörning

Min uppkörning

mikaeel 2013-06-20 14:35 ! Citera #
Jag håller med glad37! Jag förstår egentligen inte varför man ska kolla döda vinkeln innan man ger blinkers. Jag gör precis som glad37 eftersom i samband med svängen kollar man döda vinkeln så att man är helt säker på att det går att byta. Förstår inte varför man ska kolla den innan man ger tecken lixom...bara onödigt! Bättre att hålla blicken på rakt fram, för så har jag lärt mig iallafall!
Jossan-88 2013-06-20 15:09 ! Citera #
Vad dom har sagt till oss så ska vi kolla 2 gånger bara för att första gången ska man se så att det inte har kommit en bilist eller moped upp körandes på den sidan utan att vi har sätt det. Och den andra gången ska vi hålla utkik efter gående, cyklister med mera... Men jag kommer nog bara nöja med mig med att kolla en gång när man väl har körkortet, jag vet att man kommer tumma på vissa saker :)
glad37 2013-06-20 17:40 ! Citera #
Konstigt att de lärt att kolla två gånger, men det skadar ju inte. Är ju bara ännu mer säkert. :)

Dock tycker jag personligen att det är onödigt eftersom du ändå inte svänger/byter fil förrän du kollat döda vinkeln innan svängen. Och jag klarade mig på att kolla precis innan jag faktiskt ska svänga.
glad37 2013-06-20 17:42 ! Citera #
Och när jag kollar döda vinkeln innan svängen så kollar jag ju samtidigt övrig trafik OCH gångvägar/cykelbanor.
Inte råstirrar i flera sekunder utan kastar en snabb blick helt enkelt och försäkrar mig om att ingen är där.
Jon 2013-06-20 18:07 ! Citera #
Exakt min tanke, jag körde fem lektioner med en körskola och jag fick bara lära mig att kolla backspegel och ytterspegel när man ger blinkers. Svårt att veta hur jag ska göra vid uppkörning, om jag kollar döda vinkeln när jag ger blinkers kanske jag får nerslag för att jag inte har uppmärksamhet på trafiken rakt fram..
Gäst 2013-07-01 17:31 ! Citera #
Titta innan du blinkar. Moppen som försöker tränga sig kanske blir rädd när du blinkar och svänger ut till andra körfilen och blir påkörd. :O

Senaste foruminläggen

Rubrik
11
I dag 17:36
5
I dag 14:05
8
I dag 04:58
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest