Start > Körkortsforum > Min uppkörning

Min uppkörning

glad37 2013-06-19 18:01 ! Citera #
Vill gärna dela med mig lite om hur det gick till på min uppkörning. 8-)

Personligen tycker jag att första körlektionen var betydligt värre än själva uppkörningen.
Nu hade jag turen att få köra upp med samma bil som jag övningskört med på trafikskolan. En klar fördel.
Se bara till att intala dig själv att det är en körlektion helt enkelt, men att du tänker på allt du lärt dig och visar tydligt att du har rörlig blick och koll på trafiken samt gång/cykelvägar. Rörlig blick, kolla alla speglar, mjuk körning.

Jag satte mig i bilen och väntade en stund, tänkte i genom alla moment i säkerhetskontrollen så jag inte missar något. Efter en stund kom kontrollanten och vi hälsade osv. Sen förklarade kontrollanten hur det går till och vad han bedömer osv.
Sen bad han mig kolla bromsarna (styr- och bromsservo, parkeringsbroms, fotbroms) och efter det körde vi iväg.
Fick såklart motorstopp på väg ut från parkeringen och sen visade det sig att min dörr inte var riktigt stängd. :o
Fick köra in på en liten parkering, stänga dörren och backa, vända runt och iväg igen.
Men det var ingen fara sa han, det händer och det är inget han bedömer. Vi körde lite genom stan, lite rondeller och sen bad han mig köra ut mot motorvägen.
Hela tiden under körningen så pratade han med mig om jobb, familj och intressen osv. Det var riktigt skönt för jag slappnade av en del av det.
Jag hade lite låg hastighet in på motorvägen, ca 90-95 km/h, men det fanns ingen trafik just där så det var lugnt. Körde ett par minuter där och sen svängde vi in mot stan igen.
Körde genom lite bostadsområden med farthinder, där det gäller att ha koll på högerregeln samt anpassa hastigheten eftersom barn mm kan dyka upp helt plötsligt.
Sen bad han mig köra till parkeringen igen och efter att jag stängde av motorn så sa han direkt:
”Det här gick ju jättebra, du är godkänd. Du hade bra koll på allt omkring dig och du var medveten och säker i din körning. Grattis!” Han sa också att han märkte att jag var spänd, men det är alla.
Den känslan som kom över mig var riktigt skön...som en stoooor sten som bara föll av. Blev så glad så jag tackade honom jättemånga gånger och tog i hand flera gånger. :D

Totalt tror jag att jag körde i knappt 35 minuter.

Så tänk på att ta uppkörningen som en körlektion - det hjälper dig att inte stressa i onödan. ;)

Lycka till allihop! Kör säkert! 8-)
/Mvh, glad 37-årig kille numera med körkort
Ännu gladare 2013-06-19 21:38 ! Citera #
Grattis! Fick också godkänt på första uppkörningen idag men jag har inte riktigt fattat det ännu.....Känns jätteskumt att man inte ska plugga teori eller övningskörning ngt mer....eller jo det ska man ju göra fast nu för man öva själv:)
Jon 2013-06-19 21:58 ! Citera #
Grattis!

Du som klarat uppkörningen, kollar du döda vinkeln innan du ger tecken? Alltså Backspegeln > Ytterspegel > Döda vinkel > blinkers > döda vinkeln igen innan du svänger?
Gäst 2013-06-19 22:06 ! Citera #
Ett stort grattis till Er båda! :D
Även JAG klarade uppkörningen idag. Trend(?) :lol:
Ännu gladare 2013-06-19 22:31 ! Citera #
Jon-Ehh,ja. Det är ju ett av dom viktigaste momenten, att ha uppsikt.Nu är det inte så att jag vid varje sväng eller sidoförflyttning sitter och tänker backspegel,sidospegel,döda vinkeln,blinka det går per automatik.Men svaret på din fråga är ja jag kollar alltid vad som händer bakom och på sidorna i samband med sidoförflyttning/sväng

Dguldstrand-tack och stort grattis även till dig!
Jon 2013-06-19 23:23 ! Citera #
Ännu gladare
Jon-Ehh,ja. Det är ju ett av dom viktigaste momenten, att ha uppsikt.Nu är det inte så att jag vid varje sväng eller sidoförflyttning sitter och tänker backspegel,sidospegel,döda vinkeln,blinka det går per automatik.Men svaret på din fråga är ja jag kollar alltid vad som händer bakom och på sidorna i samband med sidoförflyttning/sväng

Dguldstrand-tack och stort grattis även till dig!

Okej tack! :)

Har aldrig blivit lärd att kolla döda vinkeln vid svängar, har bara blivit lärd att kolla döda vinkeln när jag byter fil :/

Är detta korrekt en bit ifrån svängen: Backspegel, ytterspegel, döda vinkeln > blinkers > speglar och döda vinkeln igen innan sväng?
glad37 2013-06-20 10:06 ! Citera #
Tack och grattis till er andra som också klarat det! :D

Jon: Det är en bra grund att öva in det på. Efter ett tag går det automatiskt.

Jag själv gör såhär vid vänstersväng:

*Kollar backspegeln.
*Kollar vänster sidospegel.
*Ger signal.
*Innan jag svänger kollar jag döda vinkeln.
*Kollar för säkerhets skull trafiken till både höger+vänster både på vägar och gångbanor/cykelvägar för att vara säker och sen svänger jag.

Och vid högersväng gör jag enligt följande:

*Kollar backspegeln.
*Kollar höger sidospegel.
*Ger signal.
*Innan jag svänger kollar jag döda vinkeln till höger intill min bil samt kastar en blick mot gångvägar/cykelbanor så ingen gångtrafikant/cyklist är på väg eventuellt korsa mitt körfält. Kollar också gångvägar/cykelbanor till vänster för säkerhets skull så att ingen kommer därifrån. Sen svänger jag.

Döda vinkeln är EXTRA VIKTIG att kolla vid vänstersvängar/filbyten, ifall någon dåre har fått för sig att köra om dig när du ska svänga vänster.

Döda vinkeln är också EXTRA VIKTIG att kolla vid högersvängar/filbyten, ifall någon cyklist/mopedist/gångtrafikant kommer upp bredvid dig på vägen eller på korsande gång/cykelbana när du ska svänga höger.

Fråga gärna mer så ska jag försöka hjälpa i den mån jag kan. 8-)
glad37 2013-06-20 10:11 ! Citera #
Och glöm inte att hålla bilen intill mittlinjen om du ska svänga vänster, samt håll bilen till högerkanten om du ska svänga höger. Den positionen tar du i samband med att du ger tecken.
Jon 2013-06-20 12:46 ! Citera #
Tack!

Men då kollar du ju inte döda vinkeln innan du ger blinkers utan endast innan du svänger?
Jossan-88 2013-06-20 13:09 ! Citera #
Jon
Tack!

Men då kollar du ju inte döda vinkeln innan du ger blinkers utan endast innan du svänger?

Satt precis och tänkte på samma sak, vi har lärt oss att kolla döda vinkeln två gånger, både innan vi börjar blinka samt innan vi svänger..

Senaste foruminläggen

Rubrik
11
I dag 17:36
5
I dag 14:05
8
I dag 04:58
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest