Vill gärna dela med mig lite om hur det gick till på min uppkörning.
Personligen tycker jag att första körlektionen var betydligt värre än själva uppkörningen.
Nu hade jag turen att få köra upp med samma bil som jag övningskört med på trafikskolan. En klar fördel.
Se bara till att intala dig själv att det är en körlektion helt enkelt, men att du tänker på allt du lärt dig och visar tydligt att du har rörlig blick och koll på trafiken samt gång/cykelvägar. Rörlig blick, kolla alla speglar, mjuk körning.
Jag satte mig i bilen och väntade en stund, tänkte i genom alla moment i säkerhetskontrollen så jag inte missar något. Efter en stund kom kontrollanten och vi hälsade osv. Sen förklarade kontrollanten hur det går till och vad han bedömer osv.
Sen bad han mig kolla bromsarna (styr- och bromsservo, parkeringsbroms, fotbroms) och efter det körde vi iväg.
Fick såklart motorstopp på väg ut från parkeringen och sen visade det sig att min dörr inte var riktigt stängd.
Fick köra in på en liten parkering, stänga dörren och backa, vända runt och iväg igen.
Men det var ingen fara sa han, det händer och det är inget han bedömer. Vi körde lite genom stan, lite rondeller och sen bad han mig köra ut mot motorvägen.
Hela tiden under körningen så pratade han med mig om jobb, familj och intressen osv. Det var riktigt skönt för jag slappnade av en del av det.
Jag hade lite låg hastighet in på motorvägen, ca 90-95 km/h, men det fanns ingen trafik just där så det var lugnt. Körde ett par minuter där och sen svängde vi in mot stan igen.
Körde genom lite bostadsområden med farthinder, där det gäller att ha koll på högerregeln samt anpassa hastigheten eftersom barn mm kan dyka upp helt plötsligt.
Sen bad han mig köra till parkeringen igen och efter att jag stängde av motorn så sa han direkt:
”Det här gick ju jättebra, du är godkänd. Du hade bra koll på allt omkring dig och du var medveten och säker i din körning. Grattis!” Han sa också att han märkte att jag var spänd, men det är alla.
Den känslan som kom över mig var riktigt skön...som en stoooor sten som bara föll av. Blev så glad så jag tackade honom jättemånga gånger och tog i hand flera gånger.
Totalt tror jag att jag körde i knappt 35 minuter.
Så tänk på att ta uppkörningen som en körlektion - det hjälper dig att inte stressa i onödan.
Lycka till allihop! Kör säkert!
/Mvh, glad 37-årig kille numera med körkort