Start > Körkortsforum > Hur gör man vid start och park…

Hur gör man vid start och parkering?

Apan 2013-06-22 18:52 ! Citera #
Finns det någon rätt eller fel ordning i hur man gör saker och ting när man ska starta/stänga av?

Tänker på körprovet, hur petigt är det. Har det någon betydelse om ifall jag lägger ur handbromsen efter jag startat bilen till exempel? Brukar även låta ettans växel ligga i när jag parkerar osv.
Jossan-88 2013-06-22 21:32 ! Citera #
Gör som du alltid har gjort och hur du har lärt dig, det kommer jag att göra :)
Och jag brukar alltid släppa handbromsen efter att jag har startat bilen, och drar alltid åt den innan jag stänger av bilen.
glad37 2013-06-24 11:47 ! Citera #
Apan:

Du kan ha som grundtanke att ALLT ska vara klart INNAN du startar. Så att du inte startar bilen och låter den gå på tomgång medan du gör klart allt annat.

T.ex, jag gör såhär:
vrider på tändningen, drar på mig bältet, ställer in stol och speglar, ställer in fläktar och radio, trycker ner koppling och broms, lägger i växeln, kollar speglar, döda vinkeln och ger tecken. SEN startar jag motorn och kör iväg om allt är ok runtomkring mig.
Jossan-88 2013-06-24 11:54 ! Citera #
glad37
Apan:

Du kan ha som grundtanke att ALLT ska vara klart INNAN du startar. Så att du inte startar bilen och låter den gå på tomgång medan du gör klart allt annat.

T.ex, jag gör såhär:
vrider på tändningen, drar på mig bältet, ställer in stol och speglar, ställer in fläktar och radio, trycker ner koppling och broms, lägger i växeln, kollar speglar, döda vinkeln och ger tecken. SEN startar jag motorn och kör iväg om allt är ok runtomkring mig.


Jag brukar också göra som dig förutom två saker, jag vrider inte om tändningen fören jag ska starta bilen, det har vi fått lära oss att det drar ström i onödan, samt så lossar jag som sagt inte handbromsen fören jag ska köra iväg, men allt det andra är som hämtat ur en instruktionsbok hur jag också brukar göra :)
Gäst 2014-01-31 16:15 ! Citera #
Frågarn


Haha, jag vet att det låter sjukt men jag minns faktiskt inte :D

Om du vet så skulle jag uppskatta ett svar :)

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
5
I går 20:04
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov