Start > Körkortsforum > Vänstersväng i trafikljuskorsn…

Vänstersväng i trafikljuskorsning

Gäst 2013-06-16 11:57 ! Citera #
Hej. Jag har en fråga som jag gärna skulle vilja få ett pedagogiskt och utförligt svar ifrån. Vi säger att jag ska vänster i en trafikljuskorsning. Det är ingen grön eller röd pil utan bara ett vanligt runt trafikljus. När jag får grönt får även mötande grönt i samma korsning. Jag vet ju att eftersom jag gör en sväng ska jag avvakta mötande som ska rakt fram. Men hur ska jag göra? Tänk om typ alla ska rakt fram? Då måste jag stå och vänta i typ 100 år och då hinner det bli rött och så står man där som ett fån mitt i korsningen haha ^^. Nej men jag vet ju att mötande som som ska svänga vänster kan jag passera förbi sakta bredvid varandra..men jag tycker ändå sånna korsningar är satans jobbiga, blir aldrig klok på sånna....nån som har nått bra tips som sagT?
/körkortet
Gäst 2013-06-18 12:22 ! Citera #
Snälla! Kan ingen bara hjälpa mig...skulle vara oerhhört tacksamt!
/Körkortet
Jossan-88 2013-06-18 14:33 ! Citera #
Detta är en klurig fråga, i sådana korsningar så gäller det att verkligen vara extra uppmärksam. Men om det inte är så mycket trafik på anda sidan så kan du smyga ut en bit för att markera att du vill svänga vänster. Men är det mycket trafik så får du helt enkelt stå kvar och se om du kan hitta någon lucka. För då kan du inte smyga ut med tanke på att du kan blockera trafiken om du nu skulle få rött igen :)
driv3r 2013-06-20 13:40 ! Citera #
Även om det är mycket trafik så brukar folk, (även jag) köra en bit fram för att sen svänga annars kan det hända att du aldrig svänger (om det kommer trafik hela tiden) blir det rött, så gör det inget eftersom du står mitt i korsningen så kan du köra vidare, det är inte bara du som har ansvar utan även dina medtrafikanter. Så om du finner dig i ett sånt läge där du står mitt i korsningen så kommer du se att de andra förarna kommer hjälpa dig, ingen kommer direkt att gasa in i dig eller så. Jag brukar helt enkelt smyga fram och kolla på mötande (bilars) blinkers så man vet var de ska, håller de på att svänga höger från sin väg så brukar jag köra fram och lägga mig i vänsterfil efter svängen helt enkelt (alltså på vägen jag ska in på), inte svårare än så.
Ett råd är ta aldrig ta för givet att alla kan reglerna, vissa väntar inte på mötande och bara svänger utan att avvakta så var uppmärksam på det. Viktigaste är att visa dina avsikter i god tid och ännu farligare är det när en buss eller lastbil som ska svänga skymmer sikten bakåt, då ska man vara extra uppmärksam.

Senaste foruminläggen

Rubrik
4
I går 14:32
3
I går 14:28
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov