Nu är det snart dags för mitt andra körprov. Imorgon. Är så nervös att jag inte kan fokusera. Jag vet mer eller mindre att jag kommer att misslyckas igen just för att jag har sådan fruktansvärd prestationångest. Hade jag varit dålig på att köra bil hade jag förstått min nervositet men jag kam köra bil. Är inte det minsta nervös när jag kör på körskolan. Allt flyter på bra. Jag gör inga misstag och det finns inget att anmärka på. Det gör det ännu besvärligare för mina körlärare då de inte kan förstå vad jag sysslar med på en uppkörning. Första gick käpprätt åt helvete och jag var så nervös att jag mådde illa. Naturligtvis får jag kortslutning då.
Jag vet att ungefär 50 procent här kommer säga att jag inte är redo för körkort men problemet ligger inte i att köra bilen. Det ligger i att jag inte klarar av att någon bedömer mig utan att få panik. Jag är livrädd för att misslyckas på ett personligt plan. Vilket är helt i motsatt till den personen jag är på jobbet då jag dagligen möter motgångar och kan hantera dem på ett väldigt bra sätt (arbetar inom missbruksvården). Däremot ställer jag extremt höga krav på mig själv när det gäller att prestera om det så är inom skola eller inom någon sport.
Jag vet faktiskt inte hur jag ska bära mig åt för att släppa att jag inte kommer att kunna köra perfekt och att det är något man lär sig med åren.
I vilket fall har jag inte kunnat sova eller knappt äta för att jag är så stressad över uppkörningen. Teorin var inga problem och den kommer jag klara igen utan problem.
Jag tar körlektioner i onödan för att träna på saker som jag kan.
Jag måste vara allvarligt felkopplad i hjärnan!
Om du känner att du är redo. Kör massor med dina föräldrar innan uppkörningen. Du kan köra bil. Men kör så du får bättre rutin i din körning. Så alla regler, avsökning osv sitter i ryggmärgen. Kör massor massor massor med dina föräldrar. För jag lovar dig, ju mer rutin du får, ju mindre nervös kommer du va på uppkörningen.
Angående nervositeten:
Ett vanligt tips är att ta djupa andetag med näsan och andas ut med munnen. Drick lite vatten.
Ett ovanligt tips som funkade för mig är detta: www.stefanpettersson.se/nervositet.shtml
Hitta nervositeten i kroppen och vänd den åt andra hållet!