Start > Körkortsforum > Bokat kunskapsprov och körprov…

Bokat kunskapsprov och körprov(Farsta), nervös!

Robot 2013-06-13 13:40 ! Citera #
Hej!

Bokade kunskapsprov den 1a augusti och körprov några dagar efter kl 10.00 i Farsta, är detta en bra tid, är det mycket bilar?
Jag är riktigt nervös även fast det är lång tid kvar.

Har lite frågor som jag hoppas någon kan svara på

1. Om jag ska svänga eller köra in i en rondell och jag växlar ner till tvåan och jag rullar väldigt sakta, istället för att för att växla ner till ettan kan jag då fortsätta köra på tvåan och jobba kopplingen så att bilen inte dör eller låter som att den ska dö när man ska köra vidare.

2. Jag är dålig på att backa, hinner man bli hyfsat bra på det på 1.5 månad? Hur exakt ska man kolla runt om sig? Jag vänder mig bak, kollar fram, döda vinkeln på vänster sida, höger ytterspegel osv.

3. Hur ska jag kolla i ytterspeglarna för att inspektören jag kör med ska se att jag verkligen kollar, hur ofta? Just nu kollar jag innerspegeln väldigt mycket och ytterspeglarna när jag svänger, antar att det inte riktigt räcker.

4. Hur ska man agera vid gatukorsningar? Hur ska man avsöka på ett korrekt sätt? Läste om en tjej som blev kuggad för att hon kollade för dåligt.

”Jag fick kryss i E och G på punkt nr 11, gatukorsning. Kom lite för snabbt i en korsning så jag hann inte se ordentligt vad som hände på vänster sida”

5. Har läst och hört att det ska vara riktigt svårt att köra upp i Farsta och att de flesta blir kuggade där, ska jag avboka och köra upp någon annanstans?
KortisElin 2013-06-13 14:10 ! Citera #
1. Du ska alltid köra på 2an i rondell om du inte stannar alltid 2an är det en större rondell 3 an. Men du kan juh inte ligga i 1an runt hela rondellen. Då lär du bli kuggad.

2. Det beror på om dom kollar backning. Jag hade min uppkörning igår och fick backa in mellan 2 bilar och parkera. Är du osäker på backning så träna upp det och ja du hinner på mindre en en månad :)

3. Speglar ska du kolla ofta. Dvs ha uppsikt om vad som händer bakom dig på sidorna och framför bilen.
Om du bara kollar sidospegel när du svänger blir du kuggad direkt... ALLTID vid sväng eller filbyte ska du 1. Kolla backspegel. 2. Sidospegeln. 3 dödavinkel. Alltid dom 3 i den följden.
Det är ett måste även när du har körkort det borde du lärt dig om du nu ska ha uppkörning kan du inte de så vill inte jag träffa på dig på vägarna :/

4. Vet ej hur det är i Farsta själv körde jag upp i Jakobsberg där det också är hårt men det handlar inte om personen i fråga det handlar om dig som förare.

Hur mycket kan du om grundreglerna egentligen med tanke på sina frågor? Hur länge har du kört? Kör du med körskola så är mitt tips att byta skola för det där lär man sig snabbt i trafikskolan.

Lycka till med uppkörningen.
KortisElin 2013-06-13 14:13 ! Citera #
Obs, Om du vill att den du åker ska uppfatta att du kollar speglar så kolla speglar dom ser dig och döda vinkel måste du juh vända på huvudet så dom ser tro mig.
Jossan-88 2013-06-13 14:24 ! Citera #
Svar på dina frågor:
1. Jag kör för det mesta alltid på 2an när jag kör igenom en rondell. Och det har min trafiklärare sagt att det är tillräckligt. 1an är ju bara en startväxel, så den kan du absolut inte köra med när du ska igenom en rondell, om det nu inte är världens längsta kö rakt igenom hela rondellen:)

2. Man kan bli bra på att backa på 1½månad, det beror helt och hållet på hur mycket du tränar på det.

3. Vad jag har hört så ska du kolla alla speglar hela tiden med 3 sekunders intervall. Så att bara kolla ytterspeglarna när du svänger är långt ifrån tillräckligt.

4. Om du ska avboka eller inte kan endast du själv avgöra, känner du dig säker på allt så ska du ha kvar din tid. Men känner du dig det minsta osäker så kan det vara bra att skjuta på det. Hur skulle du reagera om du mötte dig själv i trafiken? Är du trafiksäker?

Annars håller jag med kortisElin om att du borde kunna dessa frågor som du vill ha svar på, för dessa saker är i stort sätt grunderna som man lär sig från första början när man går på en körskola.
Ray 2013-06-13 17:42 ! Citera #
Robot
1. Om jag ska svänga eller köra in i en rondell och jag växlar ner till tvåan och jag rullar väldigt sakta, istället för att för att växla ner till ettan kan jag då fortsätta köra på tvåan och jobba kopplingen så att bilen inte dör eller låter som att den ska dö när man ska köra vidare.

Menar du krypköra på tvåan? Min körlärare sa åt mig förra veckan att det fick man absolut inte göra, någon annan får gärna bekräfta det.
KortisElin 2013-06-13 19:24 ! Citera #
Ray

Menar du krypköra på tvåan? Min körlärare sa åt mig förra veckan att det fick man absolut inte göra, någon annan får gärna bekräfta det.

Men krypköra på 2an kan man inte.... Tänk logiskt....
KortisElin 2013-06-13 19:24 ! Citera #
Men .....

Kommer man fram till en rondell och inte behöver stanna åk på 2an.

Måste du stanna börja på 1an o växla till tvåan

Är det packat i rondellen åker man inte in eftersom du har väjningsplikt.

Finns det trafikljus och Är det rött ljus där du ska ut ur rondellen måste man kolla trafik och möjligheten om man kan åka in i rondellen där man inte hindrar annan trafik annars står man kvar och kör när det är fritt.

Om man ska in i rondell är det alltid väjningsplikt och man kör på 2an.

Förstår man inte vilken växel man kan använda när man kör så ska man inte ha körkort.
Det är rent logiskt om de som funderar på det tänker efter.

Tex. Du kör in i en rondell och det går sakta runt för att tex trafikljuset slår om till grönt och andra bilar före dig börjar köra igen är det väl klart att man växlar ner till 1an om man måste precis som vid vilken situation som helst..
tänk efter lite snälla ni :)

Jag körde ca 6 rondeller på min uppkörning igår och i varje på 2an som man ska.
Och ja jag klarade körkortet utan anmärkningar.

Krypkörning sker med 1an eller back...

Tänk logiskt :)
driv3r 2013-06-13 21:46 ! Citera #
Man behöver inte överdriva med att kolla i speglarna, jossan säger var 3e sekund? Nej för då hinner du knappt se trafiken framåt och kan missa skyltar osv. Jag själv kollar var 7 sek eller beroende på trafik. Tätare trafik kollar man ju oftare i speglarna.

Sen det här med vilken växel man ska köra in i rondeller eller olika vägar finns inget svar på, man väljer växel efter hastighet och situation. Vill man ha körkort så ska man bedöma hur man ska framföra bilen i varje situation annars bör du inte ha körkort. T ex jag brukar ha 3an när det är 30 väg, men är det mycket korsningar och folk som ska över övergångställen så kör jag på 2an istället, skönare att inte hålla på med växling och vara mer uppmärksam. Eller vissa vägar där det är 70 och det kommer en rondell lite längre fram så är det onödigt att gasa upp till 70 för att ett par sekunder senare behöva bromsa till 20 exempelvis.
Jossan-88 2013-06-13 23:55 ! Citera #
Driv3er:
Jag skrev var 3:e sekund bara för att inspektörerna som vi har här i Katrineholm har sagt det till våra trafiklärare, det får absolut inte gå över 5 sekunder innan man kollar i speglarna, då kan vi räkna med att bli kuggade. Enligt dom var 3 sekunder alldeles utmärkt när man i stan. Och ute på landsväg så kan det ta några extra sekunder. Självklart har hastighet och situation en stor del till vilken växel man väljer när man går in i en rondell. Men alla rondeller som finns här i stan så måste man gå ner till 2:ans växel om man vill köra trafiksäkert.. Sedan finns det säkert andra ställen där rondellen är mer öppen och kan tas på en högre växel.
inspektörn 2013-06-14 05:40 ! Citera #
Jossan-88!
Nu tror jag att du eller dina trafiklärare har missuppfattat det mesta!
Att man blir kuggad för att man dröjer mer än 5 sekunder mellan tittningarna i speglarna är rent nonsens!
Man blir kuggad för att man inte har tillräckligt god uppmärksamhet och det mäts inte i tid!
Det går alldeles utmärkt, i vissa lägen, att ha koll på bakomvarande trafik och se framåt SAMTIDIGT, då är ett flackande med blicken rätt onödigt!
Om du går över speglarna var tredje sekund blir det oerhört lite tittande på det som är väsentligt, nämligen det du håller på att köra mot!
Själv kollar jag, automatiskt, av innerspegeln, vänster ytterspegel och hastighetsmätaren ungefär var sjunde sekund, men jag är en rutinerad, erfaren förare som samtidigt har koll rakt fram trots att jag gör avsökningen.
Att alla ”rondeller” i din stad endast kan köras på 2:an för att man skall köra trafiksäkert, tror jag inte på! Jag har nämligen aldrig sett en sådan ”rondell”! Växelvalet avgörs av situationen samt bilens prestanda, hastigheten, trafiken, sikten, väglaget mm mm. Då skall man välja växel utifrån det och inte använda en växel som ”min lärare har sagt att jag skall använda här”! Det går inte att göra en karta över stan och säga att här skall du använda 2:an och här skall du använda 4:an osv utan du som förare måste bestämma vad som är lämpligt i just den situationen som du just befinner dig i! Det är att köra bil! Allt annat är fjanterier!
Ursäkta om jag tar i, men det är så frustrerande att höra att det finns trafiklärare som inte vet hur man kör bil!

Senaste foruminläggen

Rubrik
4
I går 14:32
3
I går 14:28
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor