Start > Körkortsforum > Bokat kunskapsprov och körprov…

Bokat kunskapsprov och körprov nu, nervös!

Robot 2013-06-13 13:38 ! Citera #
Hej!

Bokade kunskapsprov den 1a augusti och körprov några dagar efter kl 10.00 i Farsta och jag är riktigt nervös även fast det är lång tid kvar.

Har lite frågor som jag hoppas någon kan svara på :)

1. Om jag ska svänga eller köra in i en rondell och jag växlar ner till tvåan och jag rullar väldigt sakta, istället för att för att växla ner till ettan kan jag då fortsätta köra på tvåan men och jobba med kopplingen?

2. Jag är dålig på att backa, hinner man bli hyfsat bra på det på 1.5 månad?

3. Hur ska jag kolla i ytterspeglarna för att inspektören jag kör med ska se att jag verkligen kollar, hur ofta? Just nu kollar jag innerspegeln väldigt mycket och ytterspeglarna när jag svänger, antar att det inte riktigt räcker.

4. Har läst och hört att det ska vara riktigt svårt att köra upp i Farsta och att de flesta blir kuggade där, ska jag avboka och köra upp någon annanstans?
Robot 2013-06-13 13:39 ! Citera #
Oj, postade i helt fel forumdel, ber om ursäkt.
Jossan-88 2013-06-13 14:17 ! Citera #
Robot
Hej!

Bokade kunskapsprov den 1a augusti och körprov några dagar efter kl 10.00 i Farsta och jag är riktigt nervös även fast det är lång tid kvar.

Har lite frågor som jag hoppas någon kan svara på :)

1. Om jag ska svänga eller köra in i en rondell och jag växlar ner till tvåan och jag rullar väldigt sakta, istället för att för att växla ner till ettan kan jag då fortsätta köra på tvåan men och jobba med kopplingen?

2. Jag är dålig på att backa, hinner man bli hyfsat bra på det på 1.5 månad?

3. Hur ska jag kolla i ytterspeglarna för att inspektören jag kör med ska se att jag verkligen kollar, hur ofta? Just nu kollar jag innerspegeln väldigt mycket och ytterspeglarna när jag svänger, antar att det inte riktigt räcker.

4. Har läst och hört att det ska vara riktigt svårt att köra upp i Farsta och att de flesta blir kuggade där, ska jag avboka och köra upp någon annanstans?

Svar på dina frågor:
1. Jag kör för det mesta alltid på 2an när jag kör igenom en rondell. Och det har min trafiklärare sagt att det är tillräckligt.

2. Man kan bli bra på att backa på 1½månad, det beror helt och hållet på hur mycket du tränar på det.

3. Vad jag har hört så ska du kolla alla speglar hela tiden med 3 sekunders intervall. Så att bara kolla ytterspeglarna när du svänger är långt ifrån tillräckligt.

4. Om du ska avboka eller inte kan endast du själv avgöra, känner du dig säker på allt så ska du ha kvar din tid. Men känner du dig det minsta osäker så kan det vara bra att skjuta på det. Hur skulle du reagera om du mötte dig själv i trafiken? Är du trafiksäker?
inspektörn 2013-06-13 18:31 ! Citera #
Robot!

1. Du skall köra på den växel som passar bäst för situationen! Det kan vara 2:an, men det kan också vara 5:an! Om du måste jobba med kopplingen har du fel växel i!
2.Man lär sig backa på en timme om man har en bra instruktör!
3.Du skall kolla speglarna så att du alltid har koll på omgivningen, inte för att göra en inspektör glad! Dom genomskådar tittande för tittandets skull direkt!
4. Det är inte svårare att köra upp i Farsta som någon annanstans, det gäller bara att kunna köra bil! Tänk lite!

Senaste foruminläggen

Rubrik
4
I går 14:32
3
I går 14:28
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest