Start > Körkortsforum > Uppkörning i Jakobsberg

Uppkörning i Jakobsberg

KortisElin 2013-06-10 22:40 ! Citera #
Jag är så sjukt nervös för uppkörningen på onsdag (12/6)
Jag klarade teorin förra veckan på första försöket då och nu är det då dags för uppkörning.

jag var säker på mig själv men efter alla trådar om kuggning blir jag bara mer och mer nervös!
Ännu mer nervös för att jag inte hittar alls i Jakobsberg jag har kört där endast 3 gånger och lokalsinnet finns knappt.
Jag kommer från Örebro men på ett sätt kanske jag haft en fördel eftersom jag verkligen måste planera körningen för jag vet juh inte vart något ligger så följa skyltar och planera långt innan blir juh svårare?
Hade jag kört upp i Örebro hade jag knappt behövt kolla skyltar där vet jag vart allt är och hur jag ska köra för att komma rätt osv.

Det körskolan sagt är att jag måste träna på är just att planera körningen vilket jag gjort( Jp’s trafikskola i sumpan, skit bra trafikskola jag rekommenderar den verkligen till 1000!) men det känns endå inte riktigt som det sitter och det gör mig så frustrerad.

Finns det någon som har övningskört och kört upp i en annan stad som du inte känner till trafikmässigt?
Som kanske vill berätta hur det gick på uppkörningen?
Några tips på tänkande när man kör upp?
ElinKortis 2013-06-11 14:21 ! Citera #
Ingen som kört upp i en annan stad än den man är van vid?
Göteborg 2013-06-11 22:39 ! Citera #
Hej!

Jag kommer från Västerås, men bor i Göteborg.
Tog körlektioner och körde i både Göteborg och Kungälv,
hade min uppkörning i Kungälv och klarade det på första försöket! :)
(Tog sammanlagt 22 lektioner, så var inte alls ”hemma” i trafiken här, hittade liksom ingenstans)
Jag upplevde att jag innan uppkörningen verkligen tänkte massor på det
jag var lite osäker på, och det var just planeringen som kändes jobbigast!

För mig gick det jättebra, tror att man skärper till sig pga adrenalinpåslaget,
däremot tyckte jag att jag körde mycket sämre än vanligt, men inspektören var jättenöjd! :)

Det kan faktiskt vara en fördel att inte ”hitta per automatik”,
för om man är för säker så kanske man missar annat viktigt!

Mitt tips är att försöka slappna av så gott det går,
och nu vet du ju att du ska vara uppmärksam på skyltarna!

Önskar dig stort lycka till!
KortisElin 2013-06-12 16:27 ! Citera #
Jag tror att det fick min nervositet till det bättre idag jag klarade mig utmärkt och är nu ett körkort rikare :D
Det gick jätte bra och att planera körningen var inga problem.
Hon tyckte jag skötte mig utmärkt och hade inget att klaga på alls.

Fick göra säkerhetskontrollen inne i bilen och sen köra rondeller, köra in på en parkering och backa in mig mellan två bilar, lite landsväg ut på motorväg, av motorväg lite rondell körning igen, ut tillbaka på motorvägen in i jakobsberg igen och tillbaka till vägverket :)

det enda fel jag själv tyckte jag gjorde var att jag råkade slira på kopplingen vid en rondell men det sa hon inget om. När det hände sa jag att oj det där var juh inte så bra, sorry och då sa hon bara att det är absolut ingen fara det händer även erfarna ibland :)
Annars gick körningen klockrent, lugn och fin körning,
Hon var tyst dom första 5 min till vi kom ut på motorvägen och jag körde om en lastbil som låg före mig i 60 som jag körde om och gick tillbaka i högerfil igen. Det var tung trafik framför mig efter jag körde om lastbilen så jag förklarade varför jag höll 90 på 110 vägen, att det är onödigt att lägga mig i vänster filen eftersom trafiken är så tät där framme och jag inte vet vart vi ska köra av så det är bäst att ligga kvar och då sa hon ja vad bra. Efter det pratade vi konstant om väder och vind :)

pratade ganska mycket och planerade bra innan jag gjorde mina val så jag är väldigt nöjd med mig själv + att jag klarade både teori och uppkörning på första försöket gör mig ännu stoltare :)
ema 2013-06-13 10:26 ! Citera #
Jag tror inte att det spelar så stor roll om du inte är van med platsen eller inte, det är nästan bättre att inte känna igen sig så bra för då är det bara att följa anvisningarna från instruktören :) kolla på skyltar och följ höger, väntster som hen säger så går det nog fint!
KortisElin 2013-06-13 14:17 ! Citera #
ema
Jag tror inte att det spelar så stor roll om du inte är van med platsen eller inte, det är nästan bättre att inte känna igen sig så bra för då är det bara att följa anvisningarna från instruktören :) kolla på skyltar och följ höger, väntster som hen säger så går det nog fint!

På ett sätt ja men du har juh 0 lokalkännedom vilket man har i hemstaden :)
Men som sagt man ska kunna köra enligt anvisningar och det läste juh sig så jag e glad och nöjd :D

Senaste foruminläggen

Rubrik
11
I dag 17:36
5
I dag 14:05
8
I dag 04:58
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor