Start > Körkortsforum > Fickparkering

Fickparkering

Hejss 2013-06-08 01:02 ! Citera #
Hejsan asså det här med fickparkering ... kan ni ge några tips på hur man utför en fickparkering?
När jag skulle fickparkera med min handledare så hade jag ganska stora problem att avgöra avståndet mellan vår bil och bilen bakom oss. Det går inte att se hur långt ifrån den man är genom speglar eller genom att titta i bakrutan , utan min handledare fick hjälpa till.. Är det någon som vet hur man ska kunna bedöma avståndet till bilen bakom en under fickparkering? Som sagt använde alla speglar och rutor , och tittade själv genom bakruta utan någon vidare hjälp.
Tack.
Jossan-88 2013-06-08 01:47 ! Citera #
Så här har jag fått lära mig på trafikskolan hur man ska göra när jag fickparkerar.
1. Ställ dig bredvid bilen som du ska backa in bakom

2. Vrid fullt åt höger på ratten, börja backa i dragläges fart, När du ser hela fronten på bilen som du backar emot i vänster sidospegel så ska du stanna.

3. Räta upp hjulen så dom står rakt, backa rakt bakåt tills du ser vänster fram lyckta på bilen bakom i vänster sidospegel.

4. Vrid fullt åt vänster på ratten, se upp med höger hörn på din bil

5. - Klart - Nu har du fickparkerat :D
Hejss 2013-06-08 23:21 ! Citera #
Tack , men har du något tips om min andra fråga?
Jossan-88 2013-06-08 23:55 ! Citera #
Absolut, och det är att du själv måste lära dig vart du har bilen :D
För vet du inte det så spelar det igen roll hur många tips och råd du kommer få, du kommer ändå göra fel.
Så du måste lära dig att manövrera bilen på ett rätt sätt så att du vet exakt vart du har varje hörn någonstans.

Det enda råd jag kan komma med är att öva, öva och åter öva.. :)
Hejss 2013-06-09 21:53 ! Citera #
Jo tack .. asså jag känner ganska bra till vart jag har bilen , men asså när man kollar in t.ex vänstra backspegeln för avståndet mellan bilen bakom mig så är det ju i en annan ”skala” , asså jag kan inte riktigt avgöra hur mycket avstånd det skiljer sig .. Det som är mitt problem.
Jossan-88 2013-06-09 22:40 ! Citera #
Okej, då förstår jag vad du menar :)
Det enda tips jag kan komma med är att du får vända dig om för att kolla ut via bakrutan lite oftare, för då får du ju rätt skala, men då gäller det att du vet vart du har kofångaren någonstans, både på din bil samt bilen bakom som du backar emot..
Gäst 2013-06-10 12:13 ! Citera #
Hejss
när man kollar in t.ex vänstra backspegeln för avståndet mellan bilen bakom mig så är det ju i en annan ”skala” , asså jag kan inte riktigt avgöra hur mycket avstånd det skiljer sig

Jag har precis samma problem.
Kan kännas väldigt svårt att backa, enbart m.h.a backspeglarna, p.g.a. att man blir ”lurad” på avståndet. :?
Prinsessan 2013-06-11 11:20 ! Citera #
Hej,
1: Stilla Bilen bagage mot bagage
Vrida ratten åt höger tills bilen är snitt
2: vi tittar på vänster spegel tills vi ser skylten för bakom den andra bil
3: vi förtsätter köra bakåt tills bilen är rakt.
Hoppas du förstår vad jag menar.
Lycka till

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
5
I går 20:04
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest