Start > Körkortsforum > Hur ska jag öva på att inte va…

Hur ska jag öva på att inte va nervös?

Wakkoanna 2013-06-04 19:51 ! Citera #
För någon vecka sedan hade jag uppkörning som jag kuggade. Var så tokigt nervös att ja knappt viste vad jagvhette. Inspektören var ganska kort i tonen och tystlåten. Vid något tillfälle försökte jag skoja till det lite och han drog inte ens på smilgroparna. Jag tror det var mitt sätt att slappna av men det funkade inte.
Jaja jag kuggade och jag är helt med på varför jag kuggade. För jag såg inte vart jag skulle. Hamnade i fel fil nästan hela tiden för jag såg inte skyltarna innan dom var upp i ansiktet på mig.
Plus att jag inte såg en bil i en rondell .... Så som sagt jag är helt med på att jag inte klarade det.
Men hur ska jag träna in att se skyltarna?? Jag tycker jag har koll lååååångt bort och försöker hinna med allt. Men icke. Jag tror nervositeten spelade mig spratt med......
Jag vet inte....tips på vad jag ska göra om jag hamnar fel hela tiden....

Why ohhh sht får man inte ha gps hahaha
Martina86 2013-06-04 20:34 ! Citera #
PLANERING. Hatar det ordet, kuggade p.g.a det två gånger. Fattade inte vad det var. Men nu vet jag, tack vare en bra körskola som FÖRKLARADE det. Och en typisk sak är att hinna se skyltar, det hade jag också jobbigt med förut. Men min lärare sa till mig : planering ska underlätta för DIG. Planerad körning är t.ex att försöka undvika broms och stopp (t.ex motorbromsa om du har långt kvar till ett RÖTT stoppljus mm) men det är också att köra tillräckligt långsamt så du HINNER se skyltar, och därav slippa göra jobbiga filbyten i sista sekund och så. Du kan förstås inte köra FÖR långsamt, men när du ser att en skylt närmar sig och vet att du ska ”köra mot bestämt mål” som det heter när man har uppkörning, motorbromsa lite och se till att du hinner se vad det står :)

Jag körde upp idag, och båda mina körlärare har sagt åt mig åtskilliga gånger att jag har för bråttom, så idag körde jag jättelugnt, HANN se skyltar mm, och klarade äntligen min tredje uppkörning. Gasa där du kan (man får ju inte hindra trafiken), men tagga ner där du vet att du behöver se nåt :) Våga bromsa!

Angående nervositeten vet jag inte. Det hör till att vara nervig. Man får försöka att inte låta det ta över bara. Jag trodde min uppkörning gick åt skogen, men det gjorde den ju inte, så man får försöka och inte lura sig själv. Man vet verkligen inte förrän man kört klart och de berättar.
Wakkoanna 2013-06-05 10:00 ! Citera #
Tackar...
Ja ska verkligen försöka sakta ner lite innan skyltarna.....
Sen gör nervositeten att ja liksom blir stressad....tror ja ska be sambon boka om mitt nästa prov så ja inte vet om när de blir......bara ”överraska ” mig nån timma innan typ.....pallar inte att bygga upp jobbiga nerver
Jossan-88 2013-06-05 14:16 ! Citera #
Wakkoanna:
Du måste sakta ner om du ska hinna se skyltarna, kör du så pass fort så att du inte hinner se skyltarna så brister det i din planering. Och då kan du få göra snabba filbyten i sista sekunden, vilket inte är uppskattat av andra bilister eller av inspektören som ska bedöma din körning. Så jag tycker att Martina86 gav ett jättebra råd till dig, bättre att köra lite för långsamt så man hinner läsa av skyltarna än att köra för fort och missa dom helt :)
Så kör du i stadstrafik där det är 50km/h så behöver du inte köra i prick 50km/h utan du kan utan problem gå ner till 40-45km/h om det underlättar dig för att du ska hinna läsa av skyltarna i tid. Men jag har haft samma problem tidigare, men då gav min trafikskolelärare samma tips till mig som vi har gett dig. För du kommer att uppfattas som en bättre och säkrare förare om du tar dig tid till att hinna se :)

Lycka till!!
Gäst 2013-06-17 18:41 ! Citera #
Tack alla för dom vänliga orden. Idag klarade jag uppkörningen.
Var sjukt mycket lugnare idag och hade en skön inspektör som pratade massa om
Annat...
E så sjukt glad :)

Senaste foruminläggen

Rubrik
4
I går 14:32
3
I går 14:28
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest