Start > Körkortsforum > Blir galen på högerregeln - hj…

Blir galen på högerregeln - hjälp

midori 2013-06-02 22:16 ! Citera #
Jag fattar högerregeln och förstår när man ska praktisera den, men problemet är ju att det verkar vara underförstått att ibland strunta i högerregeln. Ska förklara lite bättre. Idag är jag ute och övningskör med min pappa på en 50-väg (tror jag) som inte är huvudled, och vid en korsning med väldigt skymd sikt så släpper jag bromsen på trean och kör ganska långsamt fram (möjligen till och med lite för fort). Men då kommer det en bil från höger precis innan jag ska passera korsningen och jag får lite halvt panik och börjar bromsa för att släppa fram bilen. Min pappa blir då i princip arg på mig för att jag praktiserar högerregeln på en så stor väg, eftersom den andra bilistens väg var mindre. Och han hade ju uppenbarligen rätt, eftersom bilisten jag stannar för verkar bli överraskad och inte ens tar sitt företräde utan står kvar, varpå jag kör igång igen och passerar. Blir bara så himla frustrerad över att det verkar vara så förvirrat kring högerregeln. Någon annan som kan känna så ibland eller har några tips kring hur man ska agera när det gäller högerregeln på stora vägar som korsas av mycket mindre?
Jossan-88 2013-06-03 02:36 ! Citera #
Om den vägen inte var en huvudled och inga andra skyltar fanns som sa vad som gällde så gjorde du helt rätt. Då är det högerregeln som gäller. Det jag kan reagera på är att om du kommer fram till en skymd korsning med dålig sikt, så ska du åka väldigt sakta fram, även om det är 50km/h som gäller så kan du gott och väl sakta ner ordentligt för du ser ju som sagt inte vad som händer med tanke på att sikten var skymd. När jag kör med min trafiklärare så brukar jag in princip smyga fram där sikten är skymd, och det har jag fått väldigt mycket beröm för.. Men det är svårt att veta hur du ska göra då jag inte vet exakt hur korsningen ser ut, men nu vet du har jag brukar göra :D
driv3r 2013-06-03 17:28 ! Citera #
Ja det där kan vara klurigt. Inte många tillämpar högerregeln , jag lämnar företräde om jag sett bilen i god tid och inte blockerar bakomvarande trafik, ibland ligger bilar för nära eller det är tät trafik och då kör jag bara vidare, men du agerade helt rätt, och på uppkörningen gör samma sak, även om du har en kilometer lång kö bakom dig så ska du sakta in och släppa fram. När du väl tagit kortet kan du bedöma och avgöra vad du anser är bäst för varje fall utan att fara uppstår såklart :)

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
2
I dag 14:36
2
I dag 10:55
5
I dag 09:29
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest