Jag fattar högerregeln och förstår när man ska praktisera den, men problemet är ju att det verkar vara underförstått att ibland strunta i högerregeln. Ska förklara lite bättre. Idag är jag ute och övningskör med min pappa på en 50-väg (tror jag) som inte är huvudled, och vid en korsning med väldigt skymd sikt så släpper jag bromsen på trean och kör ganska långsamt fram (möjligen till och med lite för fort). Men då kommer det en bil från höger precis innan jag ska passera korsningen och jag får lite halvt panik och börjar bromsa för att släppa fram bilen. Min pappa blir då i princip arg på mig för att jag praktiserar högerregeln på en så stor väg, eftersom den andra bilistens väg var mindre. Och han hade ju uppenbarligen rätt, eftersom bilisten jag stannar för verkar bli överraskad och inte ens tar sitt företräde utan står kvar, varpå jag kör igång igen och passerar. Blir bara så himla frustrerad över att det verkar vara så förvirrat kring högerregeln. Någon annan som kan känna så ibland eller har några tips kring hur man ska agera när det gäller högerregeln på stora vägar som korsas av mycket mindre?
Om den vägen
inte var en huvudled och inga andra skyltar fanns som sa vad som gällde så gjorde du helt rätt. Då är det högerregeln som gäller. Det jag kan reagera på är att om du kommer fram till en skymd korsning med dålig sikt, så ska du åka väldigt sakta fram, även om det är 50km/h som gäller så kan du gott och väl sakta ner ordentligt för du ser ju som sagt inte vad som händer med tanke på att sikten var skymd. När jag kör med min trafiklärare så brukar jag in princip smyga fram där sikten är skymd, och det har jag fått väldigt mycket beröm för.. Men det är svårt att veta hur du ska göra då jag inte vet exakt hur korsningen ser ut, men nu vet du har jag brukar göra
Ja det där kan vara klurigt. Inte många tillämpar högerregeln , jag lämnar företräde om jag sett bilen i god tid och inte blockerar bakomvarande trafik, ibland ligger bilar för nära eller det är tät trafik och då kör jag bara vidare, men du agerade helt rätt, och på uppkörningen gör samma sak, även om du har en kilometer lång kö bakom dig så ska du sakta in och släppa fram. När du väl tagit kortet kan du bedöma och avgöra vad du anser är bäst för varje fall utan att fara uppstår såklart
Det är ett grovt nybörjarfel att inte lämna företräde för ett fordon från en korsande körbana till höger. Du som skapade denna tråd gjorde rätt som stannade för att ge ett fordon som just kom från höger företräde, far din som skällde ut dig skulle nog inte ha skällt ut dig för det och inte heller för den delen hävda att du gjort fel, för det är ju rätt att du skulle ha gett bilisten från höger företräde. Om bilisten som kom från höger ändå inte körde så borde du ha försökt signalera åt honom att köra före dig, men om bilisten ändå fortsatt stått stilla så hade du däremot kunnat ”ge upp” din väjningsplikt enligt högerregeln och köra vidare.
Det är likadant om en gående just vill korsa körbanan på ett övergångsställe, då måste man stanna upp innan övergångsstället om nödvändigt för att ge den gående tillfälle att gå över körbanan, man kan inte bara köra vidare för att man tycker ”det är onödigt att stanna för den gående för den gående kommer förhoppningsvis ändå att stanna upp och släppa förbi mig (bilisten)”.
Det är tydligen vanligt på gator där högerregeln gäller att de som har väjningsplikt enligt högerregeln tenderar att uppfatta att vägen de kör på är en ”huvudled” trots att vägen inte är skyltad som huvudled. Bilisten som kom från höger i detta fall var säkert medveten om det och vågade väl inte bara ta företräde från höger ”slaviskt” eftersom att ta företräde ”slaviskt” kan resultera i en olycka om någon som måste väja för en från höger missar sin så kallade väjningsplikt, en sån olycka kan faktiskt bli katastrofal om en lastbil som har väjningsplikt enligt högerregeln skulle glömma att lämna företräde och därigenom krascha ihop med en som kommer från höger.
I Belgien och Frankrike (men möjligtvis inte i Sverige eller Norge) kan det såvitt jag vet bli böter på att ta företräde enligt högerregeln ”slaviskt”, i varje fall om man försöker tvinga till sig företräde utan att titta åt vänster, för man är tydligen tvungen att hålla uppsikt åt vänster (såväl som höger) när man närmar sig en plats där två fordon kan skära varandras kurser.
I Belgien har man dock inlett ett försök att avveckla högerregeln, främst genom att skylta vissa vägar som huvudled, just för att högerregeln anses som en trafikfara med tanke på att bilister som måste ge fordon från höger företräde oftast inte följer de trafikreglerna, och olyckor vållade av bilister som inte följer såna regler skulle ju ha undvikits om man inte haft högerregeln (utan hellre haft ”huvudledsregeln”), den så kallade högerregeln är ju en sån trafikfara framförallt på (”större”) körbanor där anslutande sidovägar är ”mycket mindre” och vid så kallade T-korsningar.