Start > Körkortsforum > Körfältsbyte vid korsning

Körfältsbyte vid korsning

Lizzi 2013-05-31 14:38 ! Citera #
Har uppkörning den 18:e Juni och håller just nu på med körfältsbyte på körskolan.

Det jag är lite osäker på är när man svänger i en korsning. Vid svängen ska jag ju välja körfält direkt, om jag då måste förflytta mig ett eller två körfält te x måste jag då blinka direkt efter sängen när jag byter?

Så förvirrande, är medveten om att man alltid ska blinka när man flyttar bilen sidled men ingen av mina körlärare har sagt något. Hur gör jag på uppkörningen? :o
Jossan-88 2013-05-31 14:59 ! Citera #
Jag förstår faktiskt inte riktigt vad du menar, men man ska ju alltid blinka när man ska svänga i en korsning, och om du då måste byta körfält mitt i svängen så tror jag att det ska räcka med att kolla döda vinkeln. Men jag är inte helt säker på det, men om du bara tar det lugnt och kör trafiksäkert och inte utsätter någon för fara så lär inte inspektören vara allt för hård mot dig. Men jag hoppas att du får svar från någon annan härinne som kan detta bättre än mig :)

Lycka till på uppkörningen!!
Hur gick det på teoriprovet?

Jag ska skriva mitt prov den 26/6 och jag ska köra upp den 2/7
körkortsinnehavare 2013-05-31 16:32 ! Citera #
Blinka hellre för mycket än för lite, så jag kan tipsa dig om att iaf under uppkörningen att du ska blinka när du gör en sväng och byter fil under svängen. Om du sen inte vill göra det när du har körkort är en annan femma.

Senaste foruminläggen

Rubrik
4
I går 14:32
3
I går 14:28
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest