Start > Körkortsforum > Dimljus

Dimljus

Siivan 2013-05-30 14:33 ! Citera #
Tjena!

Har en fråga som jag inte blir riktigt klok på. Fick nyligen nedanstående fråga:

”Vad ska du i första hand göra om en halvljuslampa gått sönder under dagsljus?”

Svaret är ju dimljus+parkeringsljus, MEN, man får inte köra med dimbakljusen tända under dagtid. Finns det 2 olika knappar då, en för dimbakljus och en för dimljuset fram?

Jag har nämligen bara sett en symbol för dimljuset och på den bilen jag övningskör med så finns det bara dimbakljus, inget dimljus fram och symbolen är precis likadan som ”den vanliga” dimljussymbolen. Hur sätter jag på dimljuset utan att dimbakljuset tänds?


Hoppas det inte blev för rörigt nu! Skulle vara tacksam om någon kunde förklara detta för mig.
Jossan-88 2013-05-30 14:52 ! Citera #
Du har fått helt rätt svar, men det är inte säkert att bilar har dimljus fram, men däremot har dom flesta dimbakljus.
Men om du övningskör i en relativt ny bil så borde den vara utrustad med dimljus både fram och bak. Och symbolen ser likadan ut som den gör för dimljus fram förutom att den är spegelvänd... Hoppas du förstod vad jag menade ;)
Siivan 2013-05-30 15:45 ! Citera #
Jag förstod vad du menade :) Tack för svaret!

Bilen är en Volvo v60 och den är köpt för två veckor sedan.

Men hur gör man isåfall om ena halvljuset slutar fungera och man inte har dimljus fram? Bara att fortsätta köra på halvljuset och åtgärda snarast eller?
Jossan-88 2013-05-30 16:05 ! Citera #
Med största sannolikhet så är den bilen utrustad med dimljus fram, och då ska du använda dom i första hand om du ska åka till en verkstad för att laga den lampan som var trasig. Man får inte åka med trasiga lampor, Jag fick en snarlik fråga på ett data test på min trafikskola häromdagen, och det rätta svaret var att jag skulle använda mig av dimljuset fram tills jag hade lagat den lampan som var trasig.. (fast då gällde det om mitt parkeringsljus var trasigt, och jag hade då att välja mellan dessa alternativ:

Helljus
Dimljus fram
Parkeringsljuset

Och eftersom det var p-ljuset som var trasigt så kunde jag ej använda det, och helljus får man inte åka omkring med under dagtid. Så det var ganska lätt att komma fram till rätt svar
Jossan-88 2013-05-30 16:07 ! Citera #
Siivan
Jag förstod vad du menade :) Tack för svaret!

Bilen är en Volvo v60 och den är köpt för två veckor sedan.

Men hur gör man isåfall om ena halvljuset slutar fungera och man inte har dimljus fram? Bara att fortsätta köra på halvljuset och åtgärda snarast eller?


Om halvljuset är trasigt och du inte har dimljus fram så kan du använda dig av parkeringsljuset under den korta sträcka som det tar för dig att ta dig till en verkstad där dom kan laga den trasiga halvljus lampan :)
driv3r 2013-06-03 17:41 ! Citera #
Har du inte varselljus då? Parkeringsljuset är förbjudet att använda under färd, vet dock inte om man får göra det i detta fall.
Jossan-88 2013-06-05 14:28 ! Citera #
Vad jag har hört så får parkeringsljuset användas om man inte har varken dimljus eller varselljus i detta fall. Men dock bara till närmsta verkstad, samt så det ska det ske i dagsljus med klar sikt.. Men jag är långt ifrån helt säker på att det stämmer.. :lol:
Björn He 2024-05-02 00:25 ! Citera #
Någon skrev här att parkeringsljuset skall vara tänt i de fall halvljuset är ur funktion, och bilen skall då köras kortaste lämpliga väg till verkstad för reparation. I övrigt får parkeringsljuset vad jag vet inte vara tänt under körning. På uppkörningen måste man innan körningen kontrollera att halvljuset är i tänt läge, och inte i släckt läge eftersom halvljus i släckt läge endast ger tänt parkeringsljus, och om man kör med enbart parkeringsljus tänt på uppkörningen så är man underkänd, med hänsyn till att det är förbjudet enligt lag och straffbart att köra med enbart parkeringsljus tänt.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
5
I går 20:04
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov