Jossan-88
Härligt att det snart är dags, men jag förstår din nervositet. För att slippa dö av nervositet som jag trodde jag skulle göra, höll jag mig så sysselsatt som möjligt innan proven, jag var i skolan och var aldrig ensam (så jag slapp tänka och bli nervös för skiten).
Jag bokade teori och körprov själv, då jag bara tog 2 lektioner på trafikskola(började övningsköra provat första gången i september). Någon gång i mars bestämde jag mig för att jag skulle boka i datum för proven så att jag skulle plugga och köra mer intensivt och känna att jag hade lite press på mig, så att jag inte chillade för mycket. Bokade ca två månader efter, i maj och då kändes det redan mer ”på riktigt” !
Jag pluggade teori lite då och då under hela tiden från och med årsskiftet 2012/2013 men jag har aldrig gillat att läsa så det tog ett tag att läsa ut boken... hade väl läst ut hela första gången i april tror jag. Jag började plugga intensivt genom att göra massa prov och tester ca 2 veckor innan riktiga provet. Hade tur och va ledig från skolan en hel vecka innnan och då satt jag verkligen heeela dagarna och läste + gjorde tester. Kan varmt rekommendera programmet ”Teoriprov” om du har en Mac dator !
Fick alltid godkänt när jag testade mig själv så jag trodde ändå att jag skulle klara det. Dock när jag väl gjorde provet var det sjukt lurigt!! Det var ca 15 frågor som jag tyckte att flera alternativ kunde vara rätt och jag tänkte verkligen; Nää jag kommer inte klara detta!! Att trycka på rätta-knappen var det värsta någonsin.... Blev så jävla glad när det stod 56/65 att jag trodde jag skulle svimma!
Mitt tips är att göra massor av tester och prov innan, för det är lättare att se vad man kan då, än om man läser i boken! Om du känner dig säker på det så kommer du att klara det
Körningen är lite svårare då man faktikskt kan bli kuggad även fast man kan köra. Det kan t.ex. bli så att du blir supernervös och gör ett dumt fel du aldrig skulle gjort annars, bara för att du är i en jobbig sits. Men om din lärare sagt att du är redo och om du äter,sover bra under dygnet och försöker att underhålla dig så att du inte tänker på uppkörningen hela dag, så kommer det nog att gå superbra!
Om läraren börjar prata med dig efter en stund under uppkörningen, och frågar om skolan etc så kan du ta det som att HEN tycker att du kör bra! Då är hen avlappnad och litar på din körning, så var det iaf för mig
När är dina prov?