Start > Körkortsforum > Hjälper gärna er som har frågo…

Hjälper gärna er som har frågor

EmmaHarKörkort 2013-05-29 20:10 ! Citera #
Hej på er!

Jag tog körkort för några veckor sedan och det går inte en dag utan att jag tänker på det och lyser upp med ett leende. Ändå går jag in och kollar här varje dag och lider med er som kämpar (jag vet hur det känns).
Därför tänkte jag säga att jag gärna hjälper er som vill med att svara på frågor som ni har som kanske kan lugna er inför er ”stora dag”!
Jag är självklart ingen expert, men jag vet att det faktiskt kan lugna att få lite tips från någon som klarat uppkörningen efter tidigare misslyckande. :)

//Emma
Jossan-88 2013-05-29 20:42 ! Citera #
Idag hade jag min sista körlektion på trafikskolan innan dom tyckte att det var dags att boka tider för teoriprov samt körprov, Jag vart jätte glad och jätte taggad när jag fick reda på det. Men nu när man har kommit hem och allt har fått sjunkit in en stund så blir jag väldigt nervös för att kugga både teoriprov eller körprovet.. Hur kände du när du visste att det snart var dags? Och hur pluggade du?
Jag kommer nog fokusera mera på teorin då jag ändå övningskör väldigt mycket privat, men det är teorin som jag är mest nervös för att kugga på..
EmmaHarKörkort 2013-05-29 21:14 ! Citera #
Jossan-88
Härligt att det snart är dags, men jag förstår din nervositet. För att slippa dö av nervositet som jag trodde jag skulle göra, höll jag mig så sysselsatt som möjligt innan proven, jag var i skolan och var aldrig ensam (så jag slapp tänka och bli nervös för skiten).
Jag bokade teori och körprov själv, då jag bara tog 2 lektioner på trafikskola(började övningsköra provat första gången i september). Någon gång i mars bestämde jag mig för att jag skulle boka i datum för proven så att jag skulle plugga och köra mer intensivt och känna att jag hade lite press på mig, så att jag inte chillade för mycket. Bokade ca två månader efter, i maj och då kändes det redan mer ”på riktigt” !
Jag pluggade teori lite då och då under hela tiden från och med årsskiftet 2012/2013 men jag har aldrig gillat att läsa så det tog ett tag att läsa ut boken... hade väl läst ut hela första gången i april tror jag. Jag började plugga intensivt genom att göra massa prov och tester ca 2 veckor innan riktiga provet. Hade tur och va ledig från skolan en hel vecka innnan och då satt jag verkligen heeela dagarna och läste + gjorde tester. Kan varmt rekommendera programmet ”Teoriprov” om du har en Mac dator !
Fick alltid godkänt när jag testade mig själv så jag trodde ändå att jag skulle klara det. Dock när jag väl gjorde provet var det sjukt lurigt!! Det var ca 15 frågor som jag tyckte att flera alternativ kunde vara rätt och jag tänkte verkligen; Nää jag kommer inte klara detta!! Att trycka på rätta-knappen var det värsta någonsin.... Blev så jävla glad när det stod 56/65 att jag trodde jag skulle svimma!
Mitt tips är att göra massor av tester och prov innan, för det är lättare att se vad man kan då, än om man läser i boken! Om du känner dig säker på det så kommer du att klara det :)

Körningen är lite svårare då man faktikskt kan bli kuggad även fast man kan köra. Det kan t.ex. bli så att du blir supernervös och gör ett dumt fel du aldrig skulle gjort annars, bara för att du är i en jobbig sits. Men om din lärare sagt att du är redo och om du äter,sover bra under dygnet och försöker att underhålla dig så att du inte tänker på uppkörningen hela dag, så kommer det nog att gå superbra! :)
Om läraren börjar prata med dig efter en stund under uppkörningen, och frågar om skolan etc så kan du ta det som att HEN tycker att du kör bra! Då är hen avlappnad och litar på din körning, så var det iaf för mig :)
När är dina prov?
Jossan-88 2013-05-29 22:22 ! Citera #
Emmaharkörkort:

Tyvärr har jag ingen mac dator så det programmet som du rekommenderade vet jag inte om jag kan få tag på. Men jag har gjort en massa prov härinne på körkortonline(även köpt dom extra 1023 frågorna) och nu mera ligger jag alltid runt 63-64 rätta svar hela tiden. Jag har även gjort ett antal prov på en sida som heter GratisTeori och det är samma antal rätt på den sidan, samt så har jag gjort alla data testerna och pärmarna på min körskola. Körkortsboken har jag läst ut tre gånger, och studiehäftet som ingår kan jag besvara i stort sätt alla frågor utan till :)

Jag började på min trafikskola i Oktober förra året, och hade innan dess aldrig ens suttit på förarsidan i en bil. Så jag var verkligen en nybörjare ;) Tog säkert 10 körlektioner inom en kort varsel på trafikskolan för att lära mig grunderna via dom, sedan har jag kört väldigt mycket och intensivt med min privata handledare för att bara då och då ta en körlektion på körskolan igen för att få bekräftelse från mina trafiklärare att det ser bra ut. Men nu den sista månaden har jag tagit fler körlektioner för att bli klar med alla körmoment som man måste klara av innan dom bokar tid för dom bägge proven. Jag kommer ha mitt teoriprov den 26/6 klockan 08.30, medans uppkörningen kommer vara klockan 10.00 den 2/7, och jag kommer även ha en vanlig körlektion innan så man får känna av trafikrytmen den dagen. Så jag hoppas att det kommer gå bra så jag kan ge mig själv en riktigt fin födelsedags present :D
EmmaHarKörkort 2013-05-29 22:35 ! Citera #
Jag tycker att det låter som att du har alla förutsättningar för att klara båda proven! Tror inte att man kan förbereda sig mer än vad du har gjort, så du kan nog slappna av och ta det där körkortet utan problem! :)
Jossan-88 2013-05-29 22:38 ! Citera #
Jag önskar och hoppas att du verkligen har rätt :) Men man kan inte rå för att det fortfarande finns lite nervositet lägst bak i huvudet. Men jag antar väl att det kanske hör till på nått sätt, för det är ju som sagt ett körkort man ska fixa :)
Men tackar för ditt stöd!!

Senaste foruminläggen

Rubrik
4
I går 14:32
3
I går 14:28
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov