Start > Körkortsforum > Däck-kunskap

Däck-kunskap

brumbrumjulia 2009-07-07 13:17 ! Citera #
Bara för att förtydliga: 1 december-31 mars bör vinterdäck användas. Man ska ha minst 3 mm mönsterdjup och användas vd vinterväglag. Det bör sta M&S på hjulen vilket betyder mud and snow. Med eller utan dubbar.

1maj- 30 september gäller dubbdäcksförbud.

Slitna däck beror oftast helt på felaktig hjulinställning, då kan man titta på skillnaden i mönsterdjup!! Däck är ganska dyra så kolla ofta!
Cybernisse 2009-07-24 13:40 ! Citera #
Hej!
Snubblade in i denna tråd och fick känslan av att ditt förtydligande skulle kunna förtydligas en smula ;)

1 december - 31 mars
Vinterdäck rekommenderas, men måste enligt lag användas vid vinterväglag, då med minst 3 mm mönsterdjup.
Detta gäller personbil, lätt lastbil och buss med en totalvikt på högst 3,5 ton samt släpvagn som dras av sådant fordon.

1 maj - 30 september
Dubbdäcksförbud, såvida inte ett vinterväglag som motiverar dubbdäck gäller eller förväntas.

Mönsterdjup
- Minst tillåtna är 1,6 mm
- Sämre våtgrepp under 4 mm
- Ett nytt däck har ungefär 9 mm
- Däck som används vid vinterväglag ska ha minst 3 mm
- Mönsterdjupen kontrolleras enklast med en mätsticka. Finns hos din däckleverantör.

Dubbdäck
Fördelen är förbättrat grepp på is och hårt packad snö. Nackdelen är ökat vägslitage.
Väljer du dubbdäck måste det användas på alla hjul. Tänk även på att en tillkopplad också måste ha dubbdäck om det används på dragbilen.

Däckekonomi
- Rätt lufttryck är vitalt, (gäller även säkerhetsmässigt). Kontrollera därför ofta!
- Kör mjukt, undvik höga farter
- Rätt hjulinställning
- Använd vinterdäcken endast vid behov, de slits snabbt vid ”normalt” väglag.

Övrigt
- Däck är en färskvara. Tio år kan sättas som en övre gräns generellt, men hos vinterdäck kan greppet på is och snö försämras märkbart redan tidigare.
- Tänk på att efterspänna hjulbultarna när du kört ungefär 50 mil efter ett hjulbyte!
- Däck skall alltid lagras svalt, torrt och mörkt. Omonterade däck (utan fälgar) lagras stående. Förhindra kontakt med bensin, olja och fett.
Björn He 2024-03-05 15:03 ! Citera #
År 2009 var det alltså förbud mot körning med dubbdäck (utom när det är eller förväntas bli vinterväglag) maj-september, men bara något eller några år senare ändrades väl bestämmelsen om dubbdäcksförbud till perioden mitten av april till slutet av september.
Gäst 2024-03-05 15:31 ! Citera #
När jag var på risk 2an nämnde jag att vinterdäck ska ha m&s bemärkningen, till detta svarade han att det inte automatiskt gör däcket till ett godkänt däck för vinterkörning. De flesta kanske redan visste detta men för mig var det nytt då jag antog att det automatiskt gjorde däcket till något typ av vinterdäck.
Han sa istället att däcket måste ha en snöflinga markerad på däcket för att det ska gälla för godkänd vinterkörning.
Gäst 2024-03-05 17:00 ! Citera #
Gäst 2024-03-05
När jag var på risk 2an nämnde jag att vinterdäck ska ha m&s bemärkningen, till detta svarade han att det inte automatiskt gör däcket till ett godkänt däck för vinterkörning. De flesta kanske redan visste detta men för mig var det nytt då jag antog att det automatiskt gjorde däcket till något typ av vinterdäck.
Han sa istället att däcket måste ha en snöflinga markerad på däcket för att det ska gälla för godkänd vinterkörning.
3pmsf eller alptopp (snöflinga i berg) är numera rätt symbol för vinterdäck.
Björn He 2024-03-05 17:43 ! Citera #
Gäst 2024-03-05
När jag var på risk 2an nämnde jag att vinterdäck ska ha m&s bemärkningen, till detta svarade han att det inte automatiskt gör däcket till ett godkänt däck för vinterkörning. De flesta kanske redan visste detta men för mig var det nytt då jag antog att det automatiskt gjorde däcket till något typ av vinterdäck.
Han sa istället att däcket måste ha en snöflinga markerad på däcket för att det ska gälla för godkänd vinterkörning.
Ett vinterdäck måste också ha mönsterdjup av minst 3 millimeter, är något mönsterdjup mindre än 3 milli så är däcket icke godkänt. Förresten tycker jag att det var slarvigt att lagstifta att vinterdäck är påbjudet att använda mellan december och (slutet av) mars (följande kalenderår), man borde ha gjort en lagändring och ändrat perioden för påbjuden körning med vinterdäck till november-mars, eller helst november till mitten av april, med hänsyn till att vinter och snö oftast (eller nästan alltid i norra Sverige) brukar börja vid månadsskiftet oktober-november (även om november kanske oftast räknas som höstmånad snarare än vintermånad). Man gjorde ju åndå efter decennieskiftet 2010 nån gång en lagändring av bestämmelsen om dubbdäck, som förbjöd dubbdäck maj till september, efter lagändringen gäller dubbdäcksförbudet mellan mitten av april (och början av maj) och slutet av september, dock inte vid de tillfällen det är eller spås bli vinterväglag (även om vinterväglag är mycket ovanligt eller kanske inte alls förekommande under sommartid).
Gäst 2024-03-05 19:29 ! Citera #
Gäst 2024-03-05
När jag var på risk 2an nämnde jag att vinterdäck ska ha m&s bemärkningen, till detta svarade han att det inte automatiskt gör däcket till ett godkänt däck för vinterkörning. De flesta kanske redan visste detta men för mig var det nytt då jag antog att det automatiskt gjorde däcket till något typ av vinterdäck.
Han sa istället att däcket måste ha en snöflinga markerad på däcket för att det ska gälla för godkänd vinterkörning.
Ja eller en alptopp.
Ms kan stå för mud and sand

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo