Start > Körkortsforum > Väjningsplikt i 4-vägs korsnin…

Väjningsplikt i 4-vägs korsning utan trafikljus ?

Hankie915 2013-05-27 14:35 ! Citera #
Tjena,

Om man ska åka rakt fram i en 4-vägs korsning där det finns en väjningspliktsskylt och det är fritt från korsande trafik men det kommer en bil rakt framifrån som ska svänga vänster och därmed korsa mitt körfält, har jag väjningsplikt mot den också eller har den väjningsplikt mot mig eftersom den korsar mitt körfällt ?

Ska köra upp imorgon och skulle uppskatta om någon kan ge ett snabbt svar ! ;)

//Hank
Jossan-88 2013-05-27 15:23 ! Citera #
Rent spontant så skulle jag säga att han har väjningsplikt mot dig eftersom ni bägge bör har en väjningsplikts skylt, och eftersom han ska korsa ditt körfält så ska han väja för dig då du kommer från hans höger sida.
Kajsakavat 2013-05-27 15:28 ! Citera #
Bilen som ska svänga tänker ju passera över din körbana alltså måste den bilen väja för dig. Rätta mig om jag har fel men så måste det vara.
Kajsakavat 2013-05-27 15:29 ! Citera #
Över ditt körfält* skrev fel.
Jossan-88 2013-05-27 15:44 ! Citera #
Kajsakavat
Bilen som ska svänga tänker ju passera över din körbana alltså måste den bilen väja för dig. Rätta mig om jag har fel men så måste det vara.

Bra formulerat, det var exakt det jag menade :)
Bilen som korsar körfältet har väjningsplikt då den ska följa svängningsregeln..
Hankie915 2013-05-27 18:19 ! Citera #
Kajsakavat

Tack för snabba svaren !
Det borde vara så, kan någon som verkligen är säker verifiera ?
//Hank
Jossan-88 2013-05-27 18:53 ! Citera #
Hankie915

Tack för snabba svaren !
Det borde vara så, kan någon som verkligen är säker verifiera ?
//Hank

Jag kan nu säga med säkerhet att det ÄR så :D
Hankie915 2013-05-27 20:27 ! Citera #
Bra, då vet jag vems brevlåda jag ska meja ner ifall det inte är så..... :P

Senaste foruminläggen

Rubrik
4
I går 14:32
3
I går 14:28
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo