Start > Körkortsforum > Känns hopplöst

Känns hopplöst

Snow 2013-05-26 20:39 ! Citera #
Jag har tagit 23 körlektioner på 55 minuter styck. Har fem till inbokade. Gör halkbana imorgon. Saken är den att det känns hopplöst och varenda dag funderar jag på att ge upp körningen. Men måste ha körkort för att kunna arbeta kvar där jag jobbar nu.

Jag kan teorin och vet precis hur jag ska göra i olika situationer. Jag kan reglerna. Jag vet vilken växel jag ska ligga på, hur jag ska göra i rondeller och korsningar. Jag vet det när jag sitter och kör men ändå får jag kortslutning och gör allt fel. Min körlärare börjar bli duktigt trött på mig eftersom jag inte fixar att tänka självständigt. Jag ser hur jäkla frustrerad han är på mig och jag har börjat bli gråtfärdig i slutet av varenda lektion.

Jag är i slutet av steg 10 i utbildningen. Vilket egentligen innebär att jag inte har så långt kvar men det känns som om jag aldrig kommer att bli klar.

Jag litar inte på mig själv och läraren säger att det är problemet. Jag tror inte att jag kan köra bil trots att jag egentligen kan det. Jag klarar av moment som folk brukat ha svårt för men misslyckas totalt med enkla saker som tydligen alla ska kunna.

Är det någon som har något bra tips på hur man blir mer säker på sig själv? Just nu vill jag ge upp och strunta i allt vad körkort heter.

Jag är så orolig för detta med körkortet att jag inte ens vågar fråga körskolan ungefär hur många lektioner till jag behöver ta. Har inte ens sagt att jag ska göra halkbanan för rädsla att de ska skratta åt mig.

Kör med två lärare och båda är bra på olika sätt. Fast den ena är ganska hård och han brukar fråga mig hur fasen min hjärna är kopplad, och det undrar jag med!!!
EmmaHarKörkort 2013-05-29 22:27 ! Citera #
Fy vad jag lider med det du skriver... det låter jättejobbigt! :lol:
Vet inte om det finns något bra att svara på detta, för det verkar sitta så djupt inne i dig? Pratar du med kompisar/familj om detta?
Om du har så dålig självkänsla gällande körningen antar jag att det kanske är din personlighet i andra fall också, eller har jag fel?
Några tips jag kan ge dig för att du ska bli mindre nervös är att inte vara rädd att prata med dina lärare! De är ju där för att hjälpa dig att få körkort. Sen tänker jag att det kanske är bra att ha med din körlärare eller förälder i baksätet under uppkörningen, för det får man ju. Under de lektioner jag hade innan min uppkörning hade jag mamma med i baksätet och det kändes mycket bättre, för då kunde hon också se vad jag gjorde för fel när jag var under press och var extra nervös.
Försök att tänka att det är roligt att köra! Det är ju liksom som att spela ett videospel och attt man själv är i den riktiga bilen, det är ju faktiskt superul! :)
Lycka till, håller verkligen tummarna för dig.
Snow 2013-06-03 22:36 ! Citera #
Tack för ditt svar Emma :)

Jag klarade halkbanan galant. Var inga som helst problem.

Eftersom jag passerat 30-sträcket känns det inte som om jag ska be mina föräldrar åka med :).

Jag har inte dåligt självförtroende snarare ganska bra. Mitt problem ligger i att jag är perfektionist vilket innebär att jag stället höga krav på mig själv, jag är inte nöjd med att vars godkänd jag är bara nöjd med MVG.

Jag vet inte varför jag är så osäker på att köra bil. Jag fixar inte att någon bedömer mig vilket kommer bli lite lätt problematiskt vid uppkörningen.

Jag är livrädd för att misslyckas vilket resulterat i att jag misslyckas på grund av stressen.

Har klarat alla steg nu men tror mest att jag blivit godkänd på dom för att de tröttnat på mitt tjat om hur jävla värdelös jag är.
Gäst 2019-05-17 11:05 ! Citera #
Vet att detta är ett gammalt inlägg men hur gick det efter detta?

Jag har en väldigt liknande om inte samma situation som du hade och mår väldigt dåligt över det. Har sådan prestationsångest och vill göra bäst ifrån mig.
Har kört 24 lektioner á 40min st och kommit långt i utbildningen då jag är på moment 10 och ska göra halkan om 2 veckor.

När jag läser teoriboken och pluggar så förstår jag allt jag läst och innebörden av informationen. Men ute i praktiken så går många av de ”lätta sakerna” fel..

Har gråtit så många ggr när jag kommit hem för känner mig usel och förstår inte hur vissa människor har körkort och inte jag? För jag är smart och duktig och ambitiös, det tänker jag int ta ifrån mig. Men jag mår så dåligt över detta. Har ångest inför vare körlektion..

Snälla ge mig ett svar över hur det gick för dig. Tack!
Gäst 2019-05-17 12:20 ! Citera #
Gäst 2019-05-17
Vet att detta är ett gammalt inlägg men hur gick det efter detta?

Jag har en väldigt liknande om inte samma situation som du hade och mår väldigt dåligt över det. Har sådan prestationsångest och vill göra bäst ifrån mig.
Har kört 24 lektioner á 40min st och kommit långt i utbildningen då jag är på moment 10 och ska göra halkan om 2 veckor.

När jag läser teoriboken och pluggar så förstår jag allt jag läst och innebörden av informationen. Men ute i praktiken så går många av de ”lätta sakerna” fel..

Har gråtit så många ggr när jag kommit hem för känner mig usel och förstår inte hur vissa människor har körkort och inte jag? För jag är smart och duktig och ambitiös, det tänker jag int ta ifrån mig. Men jag mår så dåligt över detta. Har ångest inför vare körlektion..

Snälla ge mig ett svar över hur det gick för dig. Tack!
Jag tror inte du ska förvänta dig nått svar från någon av dom, det är ju trots allt en tråd som är 6 år! gammal :D :D
Gäst 2019-05-17 12:59 ! Citera #
Ska tror 24 lektioner a 40 min är lite ändå, tog för mig 30 a 40 min för att göra alla moment utan utbildningskontroll. sen är det viktigt att känna att du inte blir nervös bara för att det är ny bil/prov. försök bli självsäker så kommer småfel inte kännas stor. lycka till
Gäst 2019-05-17 13:25 ! Citera #
För mig räckte det med 14 körlektioner, men å andra sidan så mängdtränade jag en hel del med min privata handledare.
Tycker det vart smidigast såhär, dels vart det billigare då man slipper betala en massa dyra körlektioner, och dels så kunde vi åka ni vi hade tid, vi slapp rätta oss efter vilka tider körskolan hade att erbjuda :D
Gäst 2019-05-17 16:20 ! Citera #
Aa om man kör hemma då är 24 lugnt. märkte att min lärare frågade om jag körde extra efter körskolan och var förvånad när jag sa nej

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
4
I dag 06:14
1
I går 07:24
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo