Start > Körkortsforum > Mörkerkörning

Mörkerkörning

brumbrumjulia 2009-07-07 13:05 ! Citera #
De flesta singelolyckor sker i mörker. Det är lätt att somna bakom ratten. Jag tror att det är väldigt viktigt att ta en rast, en tupplur i 15-30 min, en nypa luft, för att inte riskera att somna bakom ratten. Som gående eller cyklist måste man alltid tänka på att ha reflexer på sig. Skillnaden på när bilisten ser trafikanten är enorm.Om trafikanten har mörka kläder kan bilen inte se denne med halvljus förrän efter 25 meter, om trafikanten har reflex kan bilisten se denne med halvljus redan vid 125 meters avstånd!!!!!
Cybernisse 2009-07-24 13:58 ! Citera #
Hej!
Tänkte att detta ämne kan behöva kompletteras lite :)

Mörkerkörning
- Helljus ska användas så långe och så mycket som möjligt. Självfallet utan att blända andra trafikanter.
- Bilens placering i samband med möte är viktig. Eftersom du har svårt att se hinder längs kanten, kör närmare vägens mitt även vid möte.
- Det kan vara bra att gör en kort avbländning före backkrön och kurvor. Du ser då mötande tidigare och får en möjlighet att upptäcka hinder som en silhuett mot mötandes ljus.
- När du möter någon i en vänsterkurva kan du behålla helljuset längre än den mötande.

Mörkerseende
Våra ögon väljer sig vid ljus mycket snabbt. Sämre är det tyvärr när vi ska vänja oss vid mörker. Det innebär att om vi bländas av ljuset från en mötande bil så försämras mörkerseendet blixtsnabbt, och det tar ett tag att få tillbaka det.

Mörkerolyckor
Cirka en tredjedel av alla olyckor med personskada sker i mörker. Man räknar med att olycksrisken är två till tre gången större an i dagsljus. Särskilt utsatta är de oskyddade trafikanterna.
Källa: Statistiska centralbyrån, publikation Vägtrafikskador.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest