Start > Körkortsforum > Alla som kört upp, se hit!

Alla som kört upp, se hit!

Snartärdetdags 2013-05-23 16:54 ! Citera #
Kan inte ni skriva här och beskriva vad ni fick göra?
Vilken säkerhetskontroll gjorde ni? Hur var inspektören?
Om ni kuggade, vad kuggade ni på?

Kan vara bra för oss att veta så man vet vad man har att vänta sig och moment man ska träna lite extra på!
Jossan-88 2013-05-23 22:20 ! Citera #
Det som du frågar efter är ganska ointressant, förlåt mig, men alla får inte göra samma moment när dom kör upp eller samma säkerhetskontroll. Så du ska redan kunna alla dom kör moment som ingår om du går via en körskola. Kan du dom så har absolut inget att oroa dig för!!
Tycker dessa ”efter frågningar” är väldigt dumma då man som sagt redan ska kunna det mesta redan, samma sak gäller det när folk undrar vart det är lättast att köra upp. Jag personligen tycker att det är idiotiskt att resa till en annan ort bara för att det kan vara lättare att köra upp där. Hur blir det då när man kommer hem igen och ska köra på den ort man bor på och som man kanske tycker är jobbig/komplicerad att köra i? Jag tycker man ska övningsköra och köra upp där man bor med tanke på att det är där man kommer köra som mest. Annars kommer man tillbaka och kan vara en trafikfara/säkerhetsrisk för att man tycker att det är obehagligt..
Josseposse 2013-05-24 20:53 ! Citera #
Hej!
Jag hade min uppkörning idag :)
Det började med säkerhetskontroll, han berättade att han ville att jag skulle kontrollera bromsvätskan och kylvätskan och sedan peka ut lite annat under motorhuven så gjorde det.
Sen började vi köra.
Här lyckades jag glömma att stänga passagerardörren där bak på bilen, och sedan inte märka något! Det var instruktören som sa till mig att kolla på instrumentbrädan, såg ingenting där heller (då jag letade efter en lampa som skulle lysa) tills han sa titta där *pekandes på öppen dörr symbol* Kände mig så dum och trodde jag hade kuggat redan 30m från trafikverket. :o

Fick sedan följa skylten mot göteborg och så upp på motorvägen med dubbla avfarter, var mycket trafik så vart riktigt nervös för att klanta mig, men det gick bra :)
Sen körde vi av och så fick jag istället följa skyltar mot sjukhuset, han kunde då se att jag la mig rätt i vänsterfilen och placerade mig bra i cirkulationsplatsen.
Vi fortsatte till netto’s parkering där han sa åt mig att parkera vart jag ville så länge det var bredvid en bil. Lyckades få ett motorstopp precis innan jag körde in också..
Iaf jag parkerade men vart så nervös så behövde hela tre försök på mig på en nästintill tom parkering :o

Vi körde vidare och jag fick backa runt ett hörn. Där var det inte så noga med att jag kom nära kanten eller så, utan bara så att vi kunde vända. Jag hade tränat massa på att komma perfekt runt för att jag trodde de var petiga med det, men det var inte min instruktör iaf.

Vi körde sedan genom södertälje ”stad” tillbaka till trafikverket. Passerade en del vägarbeten, cirkulationsplatser och knepiga korsningar dit.

Och så dags för samtal. Var helt 100 på att jag skulle kuggas! Men eftersom han sa att han kollade på hela körningen så blev jag GODKÄND!
Blev sååååå glad!

Så tänk på det, att man kan göra några misstag och fortfarande bli godkänd, det viktigaste är helheten :D
Snartärdetdags 2013-05-25 18:34 ! Citera #
Okej tack för ditt svar!
Jag är ganska orolig för att man ska göra nåt dumt fel bara, jag vet ju att jag kan köra bil lixom men ändå.
Jag ska bara försöka att ha mycket uppmärksamhet på trafiken runt och kring mig och speglarna.

Hur lång tid tog säkerthetskontrollen? Och hur länge körde ni runt? =)
körkortsinnehavare 2013-05-26 01:05 ! Citera #
Om du gör något ”dumt” fel så spelar det ingen roll, inspektören kollar på helheten. Om det däremot innebär fara eller hinder, eller om han måste ingripa osv då kan man ju räkna med att bli kuggad.

Säkerhetskontrollen tog väl 1 - 2 minuter, det var att kolla allt under huven. Men det är ju olika för alla, jag körde i ca 40 - 45 minuter. Lycka till!
Snartärdetdags 2013-05-31 10:11 ! Citera #
Hej, ville bara säga att jag klarade uppkörningen! Körde som en gud och inspektören hade inget att klaga på!
Det hjälpte mig väldigt mycket att ha en min körskolelärare i bilen vid provet, det gjorde att jag slappnade av mer då hon är en sån härlig och avslappnad person.
Slapp göra alla jobbiga moment(vänstersväng landsväg, fickparkera, backa in o parkera). Så det gick hur bra som helst! Körde i lunchruschen med men det var inga som helst problem :D
Martina86 2013-06-04 20:50 ! Citera #
Snartärdetdags
Kan inte ni skriva här och beskriva vad ni fick göra?
Vilken säkerhetskontroll gjorde ni? Hur var inspektören?
Om ni kuggade, vad kuggade ni på?

Kan vara bra för oss att veta så man vet vad man har att vänta sig och moment man ska träna lite extra på!

Jag har gjort 3 uppkörningar och en himla massa moment, så jag kommer inte riktigt ihåg exakt vad, men det är nog det mesta iaf :D Idag hade jag dock min 3e och sista uppkörning, för idag gick det äntligen vägen. Men min uppkörning var ganska skum tyckte jag, inte alls så många olika moment - antagligen för att han såg på mitt protokoll vad jag kuggat på och därför fick jag göra just dom grejerna. Jag gjorde några småtabbar:
- Fick inte igång bilen, uppköraren sa att det nog var rattlåset. Jag fick hjärnsläpp och hade aldrig varit med om det så jag visste inte vad jag skulle göra.
- Skulle backa runt ett hörn, fick göra det 2 gånger för den första var inget vidare (har ALDRIG haft problem med det förr, typiskt tänkte jag)
- Hamnade i fel fil i en rondell, men tog mig över på rätt sida, då hade tydligen en gubbe i merca vinkat argt och inte tyckt jag skött mig bra.
- När vi skulle parkera på deras parkering vid slutet fick jag göra detta 2 gånger också. Heller aldrig haft problem med. Så jag var övertygad om att jag kuggat. Men han frågade bara lite om rondellen, ville väl veta att jag var medveten om att jag gjorde fel och sen sa han ”nu får du övningsköra själv”. Hörde bara övningsköra och suckade så han fick upprepa sig haha.

På mina 2 första uppkörningar var det mer varierat - lite stadskörning, lite motorväg, tätbebyggt område, nån parkering mm.

En bra grej; har man gjort säkerhetskollen en gång behöver man inte göra om den, de slösar inte tid på det.

En märklig grej; man verkar köra olika länge i olika orter. I Karlstad körde jag 40-45 min, i Örebro ca 30. Man hinner tabba sig ganska mycket på den där kvarten med lite otur.

Mitt bästa tips: Se till att du förstått begreppet ”planering”. Vet flera (inkl jag) som kuggat på det.

Ang. inspektör är det jätteolika. Mina 2 första var jätterara, lätta att prata med. Min 3e idag var lite mer tyst, men han frågade också hur jag ville ha det, tyst eller lite småprat. Jag sa ”lagom”. Så han pratade där det inte var så mycket skyltar mm att fokusera på och var tystare i ”intensivare” lägen. Tycker förstås mest om den senaste ;)

Senaste foruminläggen

Rubrik
4
I går 14:32
3
I går 14:28
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor