Kan inte ni skriva här och beskriva vad ni fick göra?
Vilken säkerhetskontroll gjorde ni? Hur var inspektören?
Om ni kuggade, vad kuggade ni på?
Kan vara bra för oss att veta så man vet vad man har att vänta sig och moment man ska träna lite extra på!
Jag har gjort 3 uppkörningar och en himla massa moment, så jag kommer inte riktigt ihåg exakt vad, men det är nog det mesta iaf
Idag hade jag dock min 3e och sista uppkörning, för idag gick det äntligen vägen. Men min uppkörning var ganska skum tyckte jag, inte alls så många olika moment - antagligen för att han såg på mitt protokoll vad jag kuggat på och därför fick jag göra just dom grejerna. Jag gjorde några småtabbar:
- Fick inte igång bilen, uppköraren sa att det nog var rattlåset. Jag fick hjärnsläpp och hade aldrig varit med om det så jag visste inte vad jag skulle göra.
- Skulle backa runt ett hörn, fick göra det 2 gånger för den första var inget vidare (har ALDRIG haft problem med det förr, typiskt tänkte jag)
- Hamnade i fel fil i en rondell, men tog mig över på rätt sida, då hade tydligen en gubbe i merca vinkat argt och inte tyckt jag skött mig bra.
- När vi skulle parkera på deras parkering vid slutet fick jag göra detta 2 gånger också. Heller aldrig haft problem med. Så jag var övertygad om att jag kuggat. Men han frågade bara lite om rondellen, ville väl veta att jag var medveten om att jag gjorde fel och sen sa han ”nu får du övningsköra själv”. Hörde bara övningsköra och suckade så han fick upprepa sig haha.
På mina 2 första uppkörningar var det mer varierat - lite stadskörning, lite motorväg, tätbebyggt område, nån parkering mm.
En bra grej; har man gjort säkerhetskollen en gång behöver man inte göra om den, de slösar inte tid på det.
En märklig grej; man verkar köra olika länge i olika orter. I Karlstad körde jag 40-45 min, i Örebro ca 30. Man hinner tabba sig ganska mycket på den där kvarten med lite otur.
Mitt bästa tips: Se till att du förstått begreppet ”planering”. Vet flera (inkl jag) som kuggat på det.
Ang. inspektör är det jätteolika. Mina 2 första var jätterara, lätta att prata med. Min 3e idag var lite mer tyst, men han frågade också hur jag ville ha det, tyst eller lite småprat. Jag sa ”lagom”. Så han pratade där det inte var så mycket skyltar mm att fokusera på och var tystare i ”intensivare” lägen. Tycker förstås mest om den senaste