Start > Körkortsforum > Handledare ålder

Handledare ålder

magnus 2010-11-13 00:24 ! Citera #
Man måste vara 38 år enligt nya lagen och haft körkort i minst 7år oavbrutet, inga indragna körkort elr andra problem
agginator 2011-02-09 13:50 ! Citera #
magnus
man måste vara 38 år enligt nya lagen och haft körkort i minst 7år oavbrutet, inga indragna körkort elr andra problem


Troligen inte va... :lol:
emmstill 2012-06-29 16:04 ! Citera #
tyra
precis som alla ovanstående men vill lägga till att det är 24år, körkort minst 5år (samanhängande) under en period på tio år.


Tack Tyra, ditt var det bästa svaret!

Här kommer ytterligare några ganska onödiga tillägg, med källa dessutom:

Du som vill bli handledare vid privat övningskörning för B-körkort måste ha ett handledartillstånd.
För att få ett handledartillstånd krävs följande:


Du ska ha fyllt 24 år.
Du ska under de senaste tio åren ha haft körkort för fordonet i minst fem år.
Du får inte ha mist körkortet under de senaste tre åren på grund av rattfylleri eller något annat grovt brott.
Har körkortet varit återkallat under denna tid på grund av till exempel fortkörning får det inte ha varit återkallat sammanlagt mer än 3 månader. Läs mer om detta nedan.
Ditt körkortet ska vara utfärdat i ett land inom EES (länderna inom EU samt Norge, Island och Liechtenstein).
Du ska vara en van och skicklig förare av den aktuella fordonstypen.
Du måste ha gått en obligatorisk introduktionskurs. (Handledarkurs)

Observera - Du räknas ensam som ansvarig förare när ni övningskör!

www.magnusonstrafikskola.se/handledare.asp
Emma i stockholm 2013-01-19 15:36 ! Citera #
Det finns ingen åldersgräns uppåt. Jag tog reda på det eftersom jag hade min 80-åriga morfar som handledare. han var den enda i min familj som hade körkort. Det gick jättebra och jag klarade körkortet som privatist. Emma
Eva Bloom 2014-06-28 19:51 ! Citera #
Undrar om någon vet om det finns någon maxålder för att få vara handledare vid övningskörning. Vid vilken ålder anses man olämplig? Dotterns farmor vill vara handledare och hon är 77 år. Vi är inte riktigt eniga om lämpligheten här...
Vigilante 2014-07-02 18:02 ! Citera #
Eva Bloom
Undrar om någon vet om det finns någon maxålder för att få vara handledare vid övningskörning. Vid vilken ålder anses man olämplig? Dotterns farmor vill vara handledare och hon är 77 år. Vi är inte riktigt eniga om lämpligheten här...


Först och främst beror det naturligtvis helt på ”skicket” på farmor. Hon står som ansvarig för körningen, kan hon göra det på ett säkert sätt i vanliga fall? Avsökningsrutiner, reaktionstid, syn etc är exempel på kriterier ni bör tänka på innan ni släpper ut dotter och farmor i trafiken.

Varför inte begränsa körningen de får göra tillsammans till lämpligt område? Farmor kan ju få vara med i lugnare miljöer och områden där din dotter får träna på att automatisera den tekniska delen av sin körning (växling) och enklare regler. När det kommer till körning i tät stadstrafik/hårt trafikerad landsväg etc kanske du som förälder ska vara med alternativt körskola.

Är farmor 77 pigg som en lärka och frisk och kry är det väl bara ut och köra! En bekant övningskörde med sin morfar på 83. Han var däremot kanske ett sällsynt undantag, gammal trafiklärare:)

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo