Start > Körkortsforum > Köefältsbyte

Köefältsbyte

harap 2013-05-21 00:45 ! Citera #
Hej!

Jag undrar vad som gäller då man vid en påfart svänger ut på motorvägen och byter sedan direkt till vänster körfält som då leder till att bilen i vänster körfält inte hinner bromsa och krockar med bilen som kommer från påfarten? jag vet att det är fel o köra på en bil bakifrån men gäller den regeln oavsett hur den bilen framför kör?
Hä876 2013-05-21 07:58 ! Citera #
Du som byter körfält har ju självklart ansvaret på dig att inte byta körfält när det kommer en bil bakifrån i högre fart. Och självklart ska du ju inte hoppa över till vänster körfält direkt eftersom trafikanterna på motorvägen underlättar din påfart genom att lägga sig i vänster körfält.
driv3r 2013-06-03 17:53 ! Citera #
Det finns ingen riktig regel här(förutom om det finns en väjningsplikts skylt). Det ömsesidigt hänsyn som gäller, du ska komma ut från påfarten så snabbt som möjligt och bilarna på vägbanan ska underlätta. Egentligen ska han som är på vägbanan bedöma hastighet och avstånd för det är enklare för honom, han kan bromsa, accelerera, byta körfält etc. Så jag tycker att båda har lika mycket ansvar men bilen på motorvägen lite mer.

Senaste foruminläggen

Rubrik
4
I går 14:32
3
I går 14:28
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor