Start > Körkortsforum > Vill du klara din uppkörning? …

Vill du klara din uppkörning? Ett par goda råd

A.K. 2013-05-20 22:15 ! Citera #
Jag har kört upp sammanlagt 7 gånger. 4 ggr 2009 och 3 ggr i år, 2013. ÄNTLIGEN gick det, i eftermiddags. Och till alla körkortsaspiranter som spekulerar därute, vill jag ge er ett par goda råd och nyckeln till att FÖRSTÅ vad det faktiskt handlar om.

Det som väger tyngre än allt annat, sammanlagt, när det kommer till att köra bil och trafikverkets bedömning är:

1. Självständig, målmedveten körning.
2. Inte utsätta andra trafikanter för fara.

Uppfyller du dessa två krav, så kan du köra bil. Gör du det inte, så kan du inte köra bil. Inga genvägar, ursäkter eller undanflykter rår på dessa två krav. Du får inte körkort hur försiktig du än är - försiktighet hindrar dig nämligen från att fatta snabba, säkra beslut. Men hur når man dit då??

Kan du cykla? Bra. Minns du hur du lärde dig att cykla? Ja, inte var det genom att lära sig trafikreglerna först i alla fall.. Detsamma gäller bilen (även fast man såklart måste kunna grunderna). Börja med att övningsköra för nöjes skull, lära känna bilen, bli trygg med den, lär dig manövrera den lika lätt som t.ex en cykel så att du med tiden kan lär dig lyfta blicken, ”glömma” bilen och ENBART koncentrera dig på vad som händer omkring dig och på att följa skyltar/regler och samspela med andra trafikanter. Öva, öva, öva.. Det säger klick tillslut, jag lovar. Och jag om någon vet att uppkörningar inte är rättvisa. Det finns skitstövlar och såklart kan personkemi göra att stämningen blir krystad, vilket leder till nervositet. Men om DU går till uppkörningen och vet att DU är en bra förare, så kan ingen i hela världen ta det ifrån dig. Visst, du kan ändå kugga, men det kommer att gå ändå tillslut.

DEN KÄNSLAN ska du sträva efter. Jag önskar er alla ett stort lycka till därute, GE INTE UPP!
MadeleineCas 2013-05-20 23:03 ! Citera #
Tack! Allt jag behövde läsa..
Maja123 2013-05-20 23:40 ! Citera #
Tack för tipsen:-)
Martina86 2013-06-04 21:00 ! Citera #
Och en grej till (som jag kuggade på 2 ggr):
PLANERING!
- Undvik stopp och broms i största möjliga mån (ser du att det är rött långt fram, motorbromsa)
- Kolla långt fram, försök hitta fickor istället för att behöva stanna (tex vid rondell)
- Kör inte för sakta, men kör tillräckligt långsamt för att du ska hinna se skyltar och slipper göra dumma filbyten för sent osv
- Kolla mycket i backspegel, sidospegel så du har koll på hur trafiken ser ut bakom dig
- Sakta ner rejält innan sväng så du hinner få koll på vad som finns bakom hörn osv. Man vill inte ha några överraskningar.

Planering finns i ALLT man ska göra rätt vid uppkörning, så gäller att man fått begreppet tydligt förklarat för en. Det hade inte jag fått inför mina 2 första, men nu hade jag det och då gick det vägen.
Gäst 2015-03-30 14:28 ! Citera #
Grattis i efterskott och tack så mycket för dina kloka ord! Precis vad jag behövde höra, jag bara har 2 veckor kvar till uppkörningen! - XOXO
Gäst 2015-03-30 20:06 ! Citera #
Aaaah tack! har min uppkörning nästa vecka! precis vad jag behövde!

Senaste foruminläggen

Rubrik
5
I dag 14:05
10
I dag 10:06
8
I dag 04:58
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo