Start > Körkortsforum > Min berättelse om uppkörning

Min berättelse om uppkörning

cassandra 2013-09-25 22:39 ! Citera #
ÅÅ Grattis gud vad roligt att höra att det gick så bra för dig!
Är själv super nervös, har bara 4 körlektioner kvar av 15 totalt och det känns jättejobbigt, jag kan liksom lite av allt(Backa runt hörna,fikparkera osv) det är sjukt svårt :( Har betalt mycket och har knappt lärt mig något.. hade kört innan privat.. dock inte EcoDriving.. så de va svårt :(

Jag längtar tills den dagen jag har mitt körkort även fast det känns som att det inte kommer att hända.

Ber till gud att det kommer gå lika bra för mig som de gick för dig !!!!!!!! :(
EmmaHarKörkort 2013-09-28 14:07 ! Citera #
Ja det gick ju bra till slut, men du ska veta att jag tänkte exakt som dig - att jag aldrig skulle få körkort... Kör upp när du känner dig redo och håll ut och kör igen om du kuggar!! man får faktiskt fler chanser :)

Lycka till ! Du kan klara det!
juj 2013-10-01 12:14 ! Citera #
:) :)
Klaesso 2013-10-29 10:56 ! Citera #
Jag körde upp igår i Sollentuna och fick godkänt!
Fick en väldigt proffsig trevlig instruktör i 30 årsåldern som inte var helt död på sitt yrke. Han visade mig till vv:s sjukt fräscha Volvo. 6-7 av deras bilar är golf och 2 är volvo, vilket passade mig hur bra som helst eftersom det är precis en sådan bil jag har övningskört med privat.
Fick inleda med att kolla under motorhuven och peka ut var man fyllde vad. Sen satte vi oss i bilen och då hade jag glömt att stänga motorhuven ordentligt. Första fail tänkte jag. Sen berättade han lugnt att det inte gjorde något om några småfel skedde så länge jag inte blev en fara i trafiken.
Vi körde sedan i närområdet, inga stora utsvävningar till Rotebro eller så. Körde lite motorväg mot Täby men fick vända tillbaka första bästa chans jag fick.
Instruktören var tyst hela tiden vilket gjorde mig ganska nervös och fick mig att försöka småprata lite. Gör inte det. Otroligt onödigt. Koncentrera dig på körningen.

När körningen var klar berättade han direkt att jag var godkänd. Sen gick han igenom saker jag behövde tänka på och det var att jag ofta körde 10-15 km/h under hastighetsgränsen vilket var problematiskt när trafik kom bakom mig. Det andra var att jag motorbromsade in alldeles för tidigt innan rödljus vilket åter igen hindrade bakomvarande trafik.
”Du tänker för mycket på miljön” var hans exakta ord.

Men det gick bra och jag tyckte inte alls att instruktören var övernitisk utan lät mig i varje fall göra en del småfel. Alla instruktörer jag som var där, 8-9 st, såg trevliga ut.
Det som vägde mest var att jag inte utgjorde en fara i trafiken och visste hur jag skulle bete mig..
Kan nämnas att jag inte gick någon trafikskola, körde bara privat och är verkligen ingen övermänniska. Det här kan vem som helst klara. De som inte klarar det kan med stor sannolikhet inte köra eller så kan man ha otur och hamna hos en instruktör som har en dålig dag.
Gäst 2013-11-15 13:50 ! Citera #
Jag måste säga att ta körkort har varit det svåraste/förjävligaste/tidkrävande skiten jag har gått igenom. men jag fick den i dag iallafall :x
lol 2013-11-16 06:04 ! Citera #
Om du har fått 10 timmar det vill säga 10 dubbel lektioner dåbhar du minst pröjsat 30-40 tusen kr till skolan haha
Titwa 2014-04-15 08:27 ! Citera #
Det gäller att spela att man är självsäker. Själv klarade jag körkort på första försök men det tog mig flera månader innan jag kände mig så pass redo för uppkörningen. Jag var mycket stressad men vi hade en uppvärmning lektion (där jag bland annat fick motorstopp så fort jag startade bilen) och det hjälpte mycket. Sedan var min skollärare med och hon sade alltid att jag måste se ut som att jag vet vad jag gör. Allt gick bra på uppkörningen men jag hade det svårt att tro att jag fick godkänd ändå. Det var typ ”Va?”. Läraren tyckte bara att jag körde lite långsamt på någon sträcka där det inte fanns andra bilar (jag kanske glömde vad det var för hastighet där) och hade varit lite för överraskande för bilar bakom mig (dvs. brydde mig inte nog om dem). Jag hoppas aldrig behöva göra om det.
Gäst 2015-10-15 06:29 ! Citera #
Dom flesta kuggar på förta försöket. Tror det mest handlar om det. Dom är extra petiga och griniga när dom kör med någon på första försöket. Finns statistik som säger att man blir en säkrare och bättre förare om man inte klarat körkortet på första försöket. Jag klara mitt på andra jag med. Och många skulle nog uppfatta min andra kontrollant som surgubbe.
Gäst 2015-10-15 09:30 ! Citera #
En helt färsk statistik visar att fler och fler kuggar båda sina prov på första försöket.
Men det finns en tydlig anledning till det också, och den är att många överskattar sina kunskaper och chansar att boka sina prov, för det kan ju gå bra.. Men tack o lov så kuggar väldigt många av dom så att dom inte kommer ut i vår trafik.. Att det ska vara så himla svårt för dagens unga att plugga och läsa på innan man gör sina prov.
Varför är ni så jäkla lata och ska ha så bråttom?
David 2015-10-28 08:27 ! Citera #
Sollentuna, Jakobsberg och Farsta tillhör orter med SÄMST bilförare! Mindre än 40% av de som körde upp 2014 där klarade sin uppkörning. :lol:

Senaste foruminläggen

Rubrik
5
I dag 14:05
10
I dag 10:06
8
I dag 04:58
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo