Start > Körkortsforum > Korsningar *hjääälp*

Korsningar *hjääälp*

Marshmallow 2009-07-04 13:24 ! Citera #
Jag är extremt dålig på det här med korsningar och skulle verkligen uppskatta om nån kunde ge mig tips vad och hur jag ska tänka för att veta när jag får köra först osv :O
jonn4_ 2009-07-09 22:30 ! Citera #
Tänk på att alltid ta det lugnt vid korsningar min bilskollärare lärde mig ” In som ett lam, ut som ett lejon” alltså kör sakta in och snabbare där ifrån.

När du närmar dig korsningen så kolla åt höger först, kommer det en bil där i från så stanna och släpp för bi den. oavsett vilket håll den ska. Undertiden kan du kolla om det kommer fler bilar, om det inte gör det så åker du. Sen om det kommer en bil framifrån så ska du lämna företräde åt den med! Men om du ska rakt fram och den bilen med så är det ju bara att köra, men om du ska vänster och den rakt fram så åker den bilden först. Men om det kommer en bil från vänster så är du som har företräde. Men sakta in i alla fall för man vet inte om han/hon kan högerregeln eller helt enkelt har missat dig. sök ögonkontakt och sedan kör! :) Hoppas det hjälpte lite granna. Men ta det bara lugnt och tänk att de som är på din högra sida ska först och på din vänstra sida ska lämna företräde åt dig. ;D
frida 2009-07-10 13:18 ! Citera #
Om de inte är väjningsplikt, stopplikt eller huvudled.
Vid väjningsplikten ska du vänta på alla andra. De har företräde och då väntar du.
Stopplikt måste du stanna och stå still, med sen får du köra. Då får du tid att kolla efter andra bilar.
Om du har huvudled får du köra före de på vänster och höger sida. Tänk bara på att de bilarna som kommer mittemot dig också har huvudled. Om du ska svänga vänster har bilen som kör på huvudleden åt andra hållet företräde eftersom du svänger. Men annars är de bara att kolla och köra. Se till så att de andra vet att de ska vänta.
Om bilarna från vänster och höger har huvudledskylt ska du vänta på dem.
Hoppas du får de bra i trafiken. :D
Gäst 2009-11-10 14:25 ! Citera #
Om du har huvudled ska du inte behöva släppa fram någon så länge du kör rakt fram, men var ändå uppmärksam vid påfarter från andra vägar då de som kommer därifrån kan ha haft huvudled tidigare och inte uppmärksammat att det ändrats.

När du kör i villaområde är det högerregeln som gäller och du ska alltså släppa fram alla som kommer från höger. Satsa på bromsberedskap varje gång du närmar dig en korsning så att du är beredd på att stanna om det kommer bilar.

Om det är dålig sikt vid en korsning, är det säkrast att växla ner och ibland till och med krypköra fram så att du hinner se om det kommer någon innan du är mitt i korsningen..

Lycka till!
Skogsmullen 2009-11-10 15:26 ! Citera #
Finns la egentligen 3 olika typer av vägkorsningar om man räknar bort poliser som inte är så vanligt.
Högerregeln och det är om det saknas ljus/skyltar som säger annat. då är det bara att släppa föra alla bilar från höger oavsett vart bilen skall eller hur era vägar ser ut. Sen finns det skyltar och är du på huvudled då vilket det normalt finns en skylt som visar efter varige korsning(dock inte alltid) men tror det är lag på att det skall finnas dock, då skall du inte släppa någon. Sen om du inte kör på huvudleder så finns det ju alltid när det inte är höger regeln en väjningsplink skylt. då är det bara att släppa bilar från höger o vänster. sen skall man även tänka på att skydda sin högra sida vid som mötande bilarna om det finns. alltså om nu skulle krocka och den mötande bilen skulle köra in i din hörga sida så skulle du släppt fram den:P alltås väja för mötande bilar om man skall vänster men inte höger. sen i trafik ljus så är det bara o tänka såhär, rakt fram bara att köra givetvis med uppsikt. vänster väja för mötande och övergångställen/cyckelbanor om det finns och höger väja för övergångställe/cyckelbanor om det finns.
hossein 2016-08-27 11:33 ! Citera #
Hur ser man en korsning ?
A 2016-08-27 12:25 ! Citera #
Om vi säger att du kör i stan och ska svänga ex. Vänster och precis efter svängen finns ett övergångsställe. Men det är bra sikt så du ser att det inte kommer någon på övergångsstället. Växlar sy ändå ner till 1:an när du svänger eller har du 2:an och kör i ca 20 km?
Gäst 2016-12-05 15:06 ! Citera #
Om du ska svänga vänster i fyrvägskorsning. Och bilen snett mittemot också ska svänga vänster, vem kör först?
Gäst 2016-12-30 10:40 ! Citera #
När du vid sväng har honom på din högra sida då ska du lämna företräde åt honom. Om han snett framför ska till sin vänster däremot då är det ögonkontakt som gäller

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor