Start > Körkortsforum > Korsning av stor väg

Korsning av stor väg

s.e.00019 2013-05-16 01:22 ! Citera #
Hej!
Om man ska korsa en stor väg och har väjningsplikt, anser den man kör upp med då att det är bättre av köra över så snabbt som möjligt när det finns en lucka som är halvt på gränsen till för tajt, eller är det bättre om man stannar för att visa riskbedömning?
Hampus 2013-05-16 10:08 ! Citera #
Riskmedvetenhet går alltid före att köra miljövänligt.
Jossan-88 2013-05-16 13:11 ! Citera #
Du har ju svaret i din egna fråga :)
Varför ska chansa om luckan är nästan för tajt? Då är det bättre att vänta tills du är säker på att du kan göra en riskfri korsning :D
s.e.00019 2013-05-17 16:19 ! Citera #
Tack för svar!
Ja det var min tanke också med säkerhet först, men min körlärare menade att jag var osäker i trafiken när jag gjorde så, vilket jag själv inte alls känner mig...
Jossan-88 2013-05-18 22:41 ! Citera #
Jag kan förstå din körlärare om du verkligen har chansat om luckan har näst intill har varit för tajt för göra en säker korsning. Och jag tror att han menade att han inte kände sig säker när han körde med dig när du uppvisade att du inte hade någon riskbedömning genom att chansa att hinna över. Jag skulle inte heller vilja åka med en sådan person :D
Men man lär sig av sina misstag, så nästa gång kommer du säkert göra rätt bedömning :D

Senaste foruminläggen

Rubrik
4
I går 14:32
3
I går 14:28
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest